Talous

Arvio: Suomeen rakentuu kymmeniä tuhansia sähköautojen latauspisteitä julkiseen käyttöön

Kun mukaan laskee myös kotien yksityiset latauslaitteet, yhteensä latureita tulee olemaan miljoonia kuten autojakin.

Suomessa polttoaineen jakeluasemia on teiden varsilla yhteensä vajaat 2 000, kullakin jakeluasemalla yleensä vähintään 2–4 kappaletta bensiini- ja dieselpumppuja.

Enersensen Power-toimialan myynti- ja kehityspäällikkö Topias Koskela arvioi polttoainepumppuihin suhteuttaen julkisessa käytössä olevien sähköautojen latauslaitteiden määrän olevan tulevaisuudessa kymmeniä tuhansia.

"Uskomme siihen, että julkisia yksittäisiä latauslaitteita tulee olemaan tulevaisuudessa kymmeniä tuhansia ja jos otetaan huomioon yksityiset latauslaitteet, niin niitä tulee olemaan vähintään miljoonia eli yhtä monta kuin autojakin", Koskela arvioi.

Ihmiset tarvitsevat latauslaitteen kotiinsa, mökille ja töihin. Yhden talouden omistuksessa voi olla useita latauslaitteita.

Koskelan mukaan taloyhtiöiden esittämät tarjouspyynnöt latausasemille ja niiden mittaroinneille on kiihtynyt talven aikana.

Suomessa sähköautojen markkinoita ja -kauppaa hidastaa yhä kehittymätön latausverkosto: yleiseen käyttöön tarkoitettuja latausasemia on kasvukeskuksissa ja siellä täällä pääteiden varressa.

Sähköautoilija saa suunnitella ennalta, missä autonsa akun saa ladattua, ettei pitkällä taipaleella matka simahda virran loppumiseen. Kysyntää olisi nopeista, suurteholatauspisteistä.

Enersensen Koskela arvioi latausverkoston rakentuvan suhteellisen nopeastikin:

"Siihen ei mene 5–10 vuotta, sillä jo tällä hetkellä verkosto mahdollistaa sähköautoilun."

Enersense on yksi näiden asemien rakentajista. Asiakkaina ja yhteistyökumppaneina sähköisen liikenteen järjestelmien rakentamisessa yhtiön suurimmat asiakkuudet ovat InterControl Oy, Leppäkosken Energia Oy, Unified Chargers Oy ja Recharge Finland Oy.

Energiavirasto järjesti lokakuussa 2020 kolmannen sähköisen liikenteen ja biokaasun liikennekäytön infrastruktuurin tukikilpailutuksen. Huhtikuun loppuun mennessä Energiavirasto kilpailuttaa tarjoukset koskien kaasun tankkauspisteitä, linja-autojen latauspisteitä ja ajoneuvojen suuritehoisia latauspisteitä. Energiavirasto tukee latausverkoston rakentamista paikkakunnilla, joissa ei vielä ole latausasemia.

EU:n 2,1 miljardin euron arvoisesta elvytyspaketista on tarkoitus ohjata rahaa digitalisaation edistämiseen, puhtaaseen energiantuotantoon sekä liikenteen sähköistykseen. Suomen suunnitelma paketin käytöstä lähtee EU:lle huhtikuun loppuun mennessä.

Elvytysrahastoa tulevine ohjelmineen Enersensen Jussi Holopainen arvioi positiiviseksi asiaksi, "mutta liiketoimintaa emme sen varaan rakenna."

Lue aiheesta lisää: Porilainen pörssiraketti Enersense toteuttaa päästöttömiä energiaratkaisuja: "Liiketoiminta saattaa näyttää aika laajalta setiltä, mutta punainen lanka löytyy"

Lue lisää

Porilainen pörssiraketti Enersense toteuttaa päästöttömiä energiaratkaisuja: "Liiketoiminta saattaa näyttää aika laajalta setiltä, mutta punainen lanka löytyy"

MT koeajoi ensimmäisen täyssähköauton vahingossa – "Vähän ihmettelin, kun auto oli pesemätön ulkoa ja imuroimaton sisältä"

Hallitus poksautti korkin lainapullosta

Kongo on mineraalien suurvalta