Talous

Wasalinen uuden aluksen luovutus siirtyy kesäkuulle – pandemia hidastanut Aurora Botnian päälaitetoimituksia

Aurora Botnia -alus alkaa liikennöidä Vaasan ja Uumajan välillä kesäkuussa. Alkuperäinen tavoite oli, että uusi laiva olisi saatu Vaasaan jo keväällä.
Havainnekuva/ Rauma Marine Constructions
Aurora Botniaan mahtuu 800 matkustajaa.

Aurora Botniaa rakennetaan Rauma Marine Constructionsin (RMC) telakalla Raumalla.

RMC ja aluksen tilaaja Wasaline-varustamo ovat sopineet, että Aurora Botnia luovutetaan Wasalinelle kesäkuun puolivälissä.

”Yli vuoden jatkunut pandemia on viivästyttänyt muun muassa päälaitetoimituksia”, kertoo RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa telakan ja varustamon yhteisessä tiedotteessa.

”Kesäkuun luovutuksella pystymme varmistamaan, että aluksen viimeistely- ja käyttöönottotöissä toimivien työntekijöiden määrä voidaan pitää turvallisissa rajoissa.”

Uusi aikataulu on meille sopiva, sanoo Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg.

”Olemme yhdessä RMC:n kanssa sopineet aikataulusta. On ensiarvoisen tärkeää saada alus valmiiksi mahdollisimman koronaturvallisesti."

Yhtiöiden mukaan Aurora Botnian rakennustyöt ovat loppuvarustelu- ja käyttöönottovaiheessa.

Tämä vaihe huipentuu ennen laivan luovutusta tehtäviin laituri- ja merikokeisiin.

Aurora Botniaan mahtuu 800 matkustajaa. Rahtikapasiteetti on 1 500 kaistametriä.

Aluksen moottoreiden pääpolttoaine on nesteytetty kaasu. Laivassa on mahdollista käyttää myös biokaasua.

Wasalinen mukaan Aurora Botniasta tulee ympäristöystävällisin matkustajalautta, joka on tällä hetkellä rakenteilla.

Wasaline-varustamon omistaa Kvarken Link -osakeyhtiö, jonka osakkaat ovat Vaasan kaupunki ja ruotsalainen Uumajan kaupunki.

Wasalinen nykyinen alus Wasa Express liikennöi Vaasan ja Uumajan välillä siihen asti, että Aurora Botnia on valmis reittiliikenteeseen.

Wasa Expressin myynnistä on jo sovittu. Aluksen uusi omistaja on Yhdistyneissä Arabiemiirikunnissa toimiva UME Shipping, joka siirtää Wasa Expressin Merenkurkusta Punaiselle merelle.

Rauma Marine Constructions
Pelastusveneiden sijasta Aurora Botniassa käytetään evakuointijärjestelmää: veteen pudotetaan pelastuslautta, joka täyttyy automaattisesti. Kun lautta on täyttynyt, matkustajat voivat liukua sille evakuointisukkaa pitkin. Järjestelmää testattiin RMC:n telakalla 24. päivä maaliskuuta.
Lue lisää

Merenkurkussa aallonkorkeus ylittää neljä metriä – kaakkoismyrsky myöhästyttää Wasa Expressin tuloa Uumajasta Vaasaan

Matkustus ja rahti piristyivät Wasalinella alkuvuonna

Merenkurkussa myrskyää: Wasa Express -laiva joutui kääntymään avomereltä takaisin – "Voin taata, että varmasti epämukava matka on ollut tänään"

Liikenneministeri Harakka ei ota kantaa, pitäisikö kausityöntekijöiden ja ulkomailta palaavien päästä autoineen laivoihin – työryhmä arvioi lähipäivinä rajoitusten purkua