Talous

Valio yhtiöittää kasvipohjaisten tuotteidensa Oddlygood-toiminnan – "Emme ole myymässä sitä pois"

Yhtiöittäminen antaa tuotteille paremmat eväät kansainvälistymiseen. Se sataa maidontuottajien laariin, Valiolta vakuutetaan.
Valio
Oddlygood-tuotesarjaan kuuluvat juomat, jugurtin tyyppiset Gurtti-tuotteet sekä Veggie-tuotteet, jotka ovat vaihtoehto juustolle.

Valio yhtiöittää kasvipohjaisten Oddlygood-tuotteiden liiketoiminnan Oddlygood Global -osakeyhtiöön. Tavoitteena on vauhdittaa tuotteiden läpimurtoa kansainvälisillä markkinoilla.

Yksittäisten toimialojen yhtiöittäminen ei ole kuulunut Valion toimintamalleihin. "Olen ollut Valiolla 14 vuotta, eikä ainakaan sinä aikana ole tehty vastaavaa", Valion kasvuliiketoiminnoista ja tuotekehityksestä vastaava johtaja Tuomas Salusjärvi toteaa.

Oddlygoodin kohdalla yhtiöittäminen katsottiin viisaimmaksi.

Salusjärvi sanoo, että Suomessa on järkevää toimia Valion brändillä, joka on kaikille tuttu. "Täällä olemme iso kala pienessä lammikossa."

Ulkomailla tilanne on toinen – ollaankin hyvin pieni kala valtameressä. Valion brändiä ei välttämättä tunneta eikä jakelupeittoa ole. Siksi tarvitaan osaavia kumppaneita. Niitä voivat olla esimerkiksi jakelijat sellaisilla markkinoilla, joilla Valiolla ei ole omaa verkostoa.

Salusjärvi ei tässä vaiheessa ota kantaa siihen, rakennetaanko kumppanuuksia niin, että kumppanista tulee myös yhtiön omistaja, ja miten iso osa osakkeista oltaisiin valmiita myymään.

Käykö niin, että Oddlygood onkin kohta ulkomaisissa käsissä?

Ei, vakuuttavat sekä Salusjärvi että Valion Food-tulosyksikön johtajan paikalta Oddlygood Global Oy:n toimitusjohtajaksi siirtyvä Niko Vuorenmaa. "Emme ole myymässä Oddlygoodia."

Kasvipohjaiset tuotteet kiinnostavat ihmisiä maailmalla yhä enemmän, Salusjärvi toteaa. "Se on kuuma markkina, joka kasvaa vauhdilla."

Tilanne avaa isoja mahdollisuuksia myös Valiolle.

"Liiketoiminnan kasvu sataa maidontuottajien laariin", Salusjärvi sanoo. Noin 4 300 valiolaista maitotilayrittäjää omistaa Valion 14 osuuskunnan kautta, ja liiketoiminnan tuotto jaetaan tiloille maidon tuottajahinnassa.

Vuonna 2018 markkinoille tulleen Oddlygoodin myynti tuplaantui vuodesta 2019 vuoteen 2020. Silti ollaan vielä alussa – tämän vuoden liikevaihdoksi kaavaillaan 20 miljoonaa euroa, joka on pari prosenttia Valion liikevaihdosta.

Viime syksynä Valio päivitti strategiaansa. "Kasvipohjaiset elintarvikkeet nostettiin selkeästi sellaiseen rooliin, jolle haetaan kasvua", Salusjärvi kertoo.

Suomessa ja Ruotsissa Oddlygoodin jalansija on Vuorenmaan mukaan vahva, ja hyvässä vauhdissa ollaan myös Baltiassa ja Venäjällä. Hiljattain saatiin pää auki myös USA:n markkinoilla.

Vuorenmaa pitää koko Eurooppaan erittäin kiinnostavana markkina-alueena, ja kyselyitä on tullut myös Aasiasta.

Miten paha kilpailija Oddlygoodille on iso ja aggressiivisesti markkinoiva Oatly?

"Maailma on täynnä kilpailijoita ja se on niistä vain yksi", Vuorenmaa toteaa.

Oatlyn julkisuuslinjaan hän ei ota kantaa muuten kuin toteamalla, että yritysten kohderyhmät ovat erilaiset. Oatly tavoittelee ennen kaikkea vegaaneja, Oddlygood myös sekasyöjiä, kaikkia, jotka haluavat kokeilla kasvipohjaisia vaihtoehtoja, Vuorenmaa määrittelee.

Markkinointilinjanne on siis vähemmän tiukkapipoinen? "Ainakin iloisempi", Vuorenmaa vastaa.

Sekä Vuorenmaa että Salusjärvi korostavat tuotteiden laatua. Jos tuotetta ensi kertaa ostava pitää siitä, hän ostaa sitä jatkossakin. Jos ei, peli on pelattu.

Vuorenmaa kertoo, että Valion käyttämä tuotantoteknologia on vähän erilainen kuin kilpailijoiden. "Uskomme, että siihen liittyy kilpailuetuja, joita voimme hyödyntää."

Valio toi kasvipohjaiset välipalat ja juomat markkinoille Oddlygood-brändillä vuonna 2018. Tuotevalikoima on sittemmin laajentunut juuston tapaan käytettäviin Oddlygood Veggie -tuotteisiin. Vuorenmaa lupaa lisää uutuuksia syksyllä.

Koska tulee jäätelö? Vuorenmaa ei vastaa suoraan. "Mielen päällä on, että mitäköhän jäätelölle kuuluisi", hän vastaa arvoituksellisesti.

Ainakin toistaiseksi Oddlygood-tuotteiden raaka-aineena käytettävä kaura on kokonaan kotimaista.

Oddlygood Global Oy:n operatiiviseksi johtajaksi siirtyy Valion kasvipohjaisten tuotteiden kategoriapäällikkö Reetta Tikanmäki. Talousjohtajaksi siirtyy Valiolta liiketoiminnan kehitysjohtaja Petteri Leskinen. Yhtiöön siirtyy Valio Oddlygood -liiketoimintahenkilöstö, kaikkiaan 6 henkilöä.

Lue myös:

Valio ostaa Heinon Tukun – "Haluamme olla mukana uudessa kehitystrendissä"

Lue lisää

Satapäisen karjan isäntä sanoo suorat sanat raiviopelloista: "Päättäjien tulisi laittaa asia kuntoon, kun lapset riitelevät"

Paulig sijoittaa uudenlaisiin kasvipohjaisiin rasvoihin

Valio, Atria ja Luonnonvarakeskus kehittävät yhteistyössä mallia maidon- ja naudanlihantuotannon hiilijalanjäljen laskentaan

"Haluan tehdä tästä suomalaisen elintarvikealan Stora Enson" – Sijoittaja Pekka Viljakaisen Finnforel on tehnyt läpimurron, joka voi mullistaa maailman kalankasvatuksen