Talous

Terassien avauduttua lihatalojen ravintolatoimitukset ovat kasvaneet kymmeniä prosentteja viime vuodesta, mutta ne eivät ole lähelläkään pandemiaa edeltävää aikaa

Grillisesonki kestää toukokuusta elokuuhun. Atrian ja HKScanin grillikesää ovat tahdittaneet kestohitit ja uutuudet.
Sanne Katainen
Makkara tirisee Suomen ritilöillä. Lihaisat makkarat tekevät kauppansa ja siipikarjanliha näkyy myös uutuuksissa.

"Grillisesonki on tärkeä, ja meillä on grillaamisessa vahva asema. Uskomme tänäkin kesänä olevamme markkinajohtaja grillatuissa tuotteissa", arvioi Atrian toimitusjohtaja Juha Gröhn.

"Grillimakkarat, possunliha, naudanliha, kananliha ja valmisruokapuolella on grillaamisen yhteyteen kehitettyjä tuotteita", Gröhn luettelee.

Atrian Gröhnin mukaan kestohitit, kuten Wilhelm-makkarat, myyvät vuodesta toiseen.

Lihataloilla grillituotteiden myynti on paljolti säästä kiinni: Jos alkukesä on lämmin, se näkyy Gröhnin mukaan koko sesongin myynnissä.

Ihmiset ottavat silloin grillausvälineet esille jo aikaisin keväällä. Kylmä kevät taas on myrkkyä makkaran ja grillituotteiden myynnille. Toukokuu oli viileä, muu kesäaika jopa helteistä.

HKScanin Suomen liiketoimintayksiköstä vastaava johtaja Jari Leija vahvistaa grillisesongin merkityksen. Kumpikin pörssinoteerattu lihatalo on raportoinut huhti–kesäkuun tuloksensa: toimitukset vähittäiskauppaan kasvattivat liikevaihtoa ja tulosta, vaikkakin suurin liikevaihdon kasvu kaupan jakelutiehen on jo taittunut: pandemian alussa viime vuonna myynti ja toimitukset kasvoivat 10 prosenttia verrattuna vuoteen 2019.

"Eivät ne huonot luvut vähittäiskaupan toimituksissa olleet, mutta on selvää, ettei niin voimakas kasvu voi jatkua loputtomiin", Gröhn täsmentää.

HKScan lanseerasi keväällä markkinoille uutuustuoteperheen helppoa grillausta varten. HK Street Grill ja tuoremarinadit loivat viljaporsaan filepihveille ja sisäpaisteille Kiinan Kantonin mausteet ja Tennesseen BBQ:n, Via-sarjan maut ja Kariniemen valmiiksi tikutetut kanavartaat.

HK-brändin uusi keulakuva Kari "Kape" Aihinen opettaa videolla grillausta käytännön ohjein.

"Uutuudet kokonaisuudessaan ovat myyneet hyvin. Lihaisempien makkaroiden ja raakamakkaroiden kysyntä näkyy Maakarit-makkarasarjassa", Jari Leija kertoo.

Uutuudet ovat painottuneet siipikarjatuotteisiin. Klassikotkin pärjäävät:

"Pekoni kasvaa jatkuvasti, se sopii ateriakomponenttina kaikkeen grilliruokaan, salaatteihinkin."

Camping-, Poprilli- ja Kabanossi-makkarat tuottavat tarvittavan myyntivolyymin.

Lihatiedotuksen jäsenyritysten arvion mukaan kauppoihin toimitettiin pelkästään juhannusviikolla noin 1,5 miljoonaa kiloa makkaraa. Määrä on samaa luokkaa kuin viime vuoden juhannuksena.

Hiili- vai kaasugrilli, Jari Leija?

"Molemmat. Viimeksi minulla oli yön yli savustustornissa 10 kiloa lihaa. Alaritilällä joulukinkku, jonka perinteisesti savustan kerran kesässä. Yläritilällä viiden kilon naudan kulmapaisti: todella herkullista molemmat!" Leija kertoo arvovieraillensa, anopille ja apelle tarjoilemastaan menyystä.

Terassien ja ravintoloiden rajoitusten lievennettyä suomalaiset ovat syöneet taas enemmän ulkona. Se näkyi kummankin lihatalon Food Service -myynnissä.

Atrialla Food Service eli ravintolatoimitukset ovat kasvaneet noin 30 prosenttia viime vuodesta. Kasvaneenakaan Food Service -myynti ei ole kummallakaan ruokatalolla vielä palautunut tasolle, jolla se oli ennen pandemian alkamista, vuotta 2019.

"Food Service -myynti on toipunut viime vuodesta, mutta vielä olemme kaukana ennen koronaa -ajoista", vahvistaa HKScanin Jari Leija.

HKScanin Food Service -myynti kasvoi viime vuoden huhti–kesäkuusta 40 prosenttia. Yhtiöt eivät osavuosikatsauksissaan eritelleet euromääräistä myyntiään eri jakeluteihin.

Atria Suomen huhti-kesäkuun liikevaihdon yli 5,5 prosentin kasvu tuli pääosin Food Service -markkinan elpymisestä edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.

Juha Gröhn kertoo ravintolamyynnin kasvaneen jaksolla 30–50 prosenttia, mutta 2019 myyntiin on yhä matkaa.

Koronaa ei vielä ole voitettu. Jos kokoontumisrajoituksia palautetaan, se näkyy myös lihatalojen toimituksissa.

Lue aiheesta lisää:

Katso Kape Aihisen vinkit, miten onnistut grillaamisessa – "Ärsyttävintä on, jos edellinen grillaaja on jättänyt grillin likaiseksi"

Lue lisää

Leipomo Rosten aloitti yhteistyön HKScanin kanssa

Atria jälleen Suomen tunnetuin ruokamerkki

IL: Snellmanin lihajalostamon lähes 20 työntekijällä korona, toimituksissa viiveitä

Maataloudessa edessä ankara talvi