
"Pieni positiivinen viesti tuottajille on näkyvissä teollisuuden kanssa käytävissä neuvotteluissa" – S-ryhmän liiketulos ponnahti uudelle sataluvulle viime vuonna
Koronapandemia teki S-ryhmän vuodesta 2021 kaksijakoisen, kun ravintola- ja majoitus hyytyivät rajoituksien kourissa.
SOK: n pääjohtajan sijainen Arttu Laine näkee maataloustuottajien kannalta pienenä positiivisena viestinä sen, että teollisuuden kanssa käytävissä neuvotteluissa on viitteitä kohonneiden kustannusten näkymisestä. Kuva: Carolina HusuS-ryhmän yhteenlaskettu liiketulos kasvoi viime vuonna 280 miljoonaan euroon edellisvuoden 196 miljoonasta eurosta.
Koko veroton vähittäismyynti oli 12,3 miljardia euroa, ja se kasvoi edellisvuodesta 5,9 prosenttia.
ABC-ketjun myynti kasvoi yli 21 prosenttia ja ketjun markkinaosuus polttoainekaupassa kasvoi entisestään.
SOK:n pääjohtajan sijainen Arttu Laine kuvailee vuotta myynnin kasvusta huolimatta kaksijakoiseksi, sillä matkailu- ja ravitsemiskauppa jäi koronarajoitusten seurauksena selvästi tappiolle.
Koronapandemian myötä kovaan kasvuun lähtenyt ruoan verkkokauppa jatkoi laajentumistaan viime vuonna. S-ryhmän myynti kasvoi 55 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Jo neljäsosa koko päivittäistavarakaupan kasvusta tuli ruoan verkkokaupasta, kasvua on tullut kahdessa vuodessa yli 460 prosenttia.
"Arvioimme palanneemme ruoan verkkokaupan markkinajohtajaksi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla", Laine sanoi tulosinfossa.
Kolme verkkokaupan suosituinta artikkelia olivat jauheliha, banaani ja laktoositon kevytmaito.
Yhä paheneva maatalouden kustannuskriisi on Laineen mukaan S-ryhmässä tiedostettu hyvin.
"Kustannuskriisi, jonka osa maataloustuottajista kohtaa erityisesti energian ja tuotantopanosten hinnannousun voimallisesta kohtaamisesta, tuo äärimmäisen kovaa haastetta. Taustalla on pidempään jatkuneita taloudellisia haasteita ja myös huono satokausi viime vuodelta."
MT:n kysymykseen kustannuskriisistä Laine vastasi, että kaupparyhmällä on tuottajille "pieni positiivinen viesti" ahdingon keskelle.
"Tunnistamme nämä haasteet, ja onneksi voin tuoda S-ryhmän osalta sellaista lohdullista viestiä, että kustannuspaineet näyttävät välittyvän teollisuuden ja meidän välillä käymiimme ostoneuvotteluihin. Helpotusta on siis sitä kautta välittymässä tuottajille sitä mukaa, kun neuvottelut etenevät. Näyttäisi siis siltä, että markkina toimii."
Laineen mukaan tämäntyyppisessä shokissa on lisäksi tärkeää, että valtio ja rahoituslaitokset tekevät sellaisia toimenpiteitä, että äkillinen kustannuspiikki ei aiheuttaisi kohtuuttomia rasituksia maataloustuottajille.
"Tilanne on haastava joka tapauksessa. Koronakriisin keskellä on tullut selväksi, että asiakkaat arvostavat kotimaista ruokaa ja että vahva elintarvikeketju, vahva ruokatuotanto ja huoltovarmuus ovat meillä keskeisiä asioita."
"Parivuotisen kriisin keskellä suomalainen elintarvikeketju ja viranomaisyhteistyö ovat taanneet, että tavaraa löytyy hyllystä ja kuluttajilla on rauha maassa", Laine jatkaa.
Kahden ja puolen miljoonan asiakasomistajan S-ryhmä on investoinut vahvasti kotimaiseen energiaan. Kaupparyhmä aikoo olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025.
Nykyisin 85 prosenttia kaupparyhmän energiasta tuotetaan omalla tuuli- ja aurinkovoimalla. S-ryhmä laskee itsensä Suomen suurimpien aurinkovoimatuottajien joukkoon.
Simon Sarvisuolla pyörii 27 tuulimyllyn puisto, jonka rakentamiseen on käytetty noin 150 miljoonaa euroa. Puisto tuottaa yli 5 000 GWh (0,5 TWh) vuodessa sähköä, mikä vastasi viime vuonna noin kahdeksaa prosenttia kaikesta Suomen tuulivoiman tuotannosta.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

