Fazer tuplaa kauramyllyn kapasiteetin
Prosessinohjaaja Elina Miettinen valvoi tiistaina Alku-puurohiutaleiden pakkaamista Lahden kauramyllyssä. markku vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoFazer kaksinkertaistaa Lahdessa toimivan kauramyllynsä kapasiteetin. Viiden miljoonan euron investointi toteutetaan vuosina 2016–2017.
Kauramylly rakennettiin kaksi vuotta sitten. Hyvän kysynnän takia sen tuotantomäärä ei enää riitä.
”Tiesimme, että maailmanmarkkina on olemassa, mutta meidät yllätti se, miten nopeasti pääsimme siihen mukaan”, Fazerin myllyliiketoiminnasta vastaava johtaja Heli Arantola sanoo.
Fazerin kauratuotteita viedään 30 eri maahan.
Pääosa viennistä on kaurahiutaletta. Sitä menee eniten Keski-Eurooppaan aamiaistuotteita valmistaville yrityksille sekä leivontaan.
Kaukaisimmat asiakkaat ovat Aasiassa, esimerkiksi Etelä-Koreassa.
Arantolan mukaan suomalainen kaura on maailmankuulua. Sen vahvuuksia ovat puhdas luonto, tarkka kasvinsuojelu ja hyvä laatu.
Lisäksi yrityksen vientivalttina on Lahden myllyn uusinta uutta edustava teknologia. Se muun muassa mahdollistaa ison hiutaleen teon.
Tällä hetkellä hiukan yli puolet Fazerin kauraliikevaihdosta tulee ulkomailta. Arantola uskoo, että osuus kasvaa vauhdilla.
”Uskomme vientiin. Totta kai kysyntä kasvaa Suomessakin, mutta suomalaiset ovat jo nyt kovia syömään kauraa. Eniten kasvumahdollisuuksia on muualla.”
Hänen mukaansa on täysin mahdollista, että laajennuksen jälkeen kolme neljäsosaa myllyn kauraliikevaihdosta tulee ulkomailta.
Myllyn laajennuksen jälkeen Suomessa käytetään kauraa elintarviketuotannossa noin 114 000 tonnia vuodessa, josta Fazerin osuus on 35 prosenttia.
Vaikka kauran käyttö kasvaa, vehnä säilyy edelleen Fazer Myllyn pääraaka-aineena. Sen määrä on noin kymmenkertainen kauraan verrattuna.
Ruis on toiseksi suurin raaka-aine.
Arantola uskoo, ettei lisääntyvän raaka-ainetarpeen täyttämisessä synny ongelmia. Vain luomukaurasta on niukkuutta.
Fazer Mylly tekee viljelijöiden kanssa tiivistä yhteistyötä ja hankkii viljaa myös suorin sopimuksin.
Lajikeyhteistyötä tehdään Borealin kanssa.
Fazerin Alku-puurot tuotiin markkinoille vuosi sitten. Niiden menekki on ollut hyvä.
”Olemme saaneet uusia ihmisiä puuron äärelle, sellaisiakin, jotka olivat jo luopuneet puuron syönnistä”, Arantola kertoo.
Alku-pakkauksia on myyty jo kaksi miljoonaa. Uusia makuja on tulossa markkinoille ensi vuoden alkupuolella.
Alku Sadonkorjuupuuro valittiin tänä vuonna vuoden elintarvikkeeksi.
Lahden myllyn työpaikkojen määrä on viime vuosina kasvanut voimakkaasti.
Laajennuksen jälkeen työpaikkojen määrä on yli kaksinkertainen parin vuoden takaiseen verrattuna.
”Olemme ylpeitä siitä. Joka ikinen työpaikka on näinä aikoina tärkeä”, Arantola sanoo.
Kauramyllyn rakennusvaihe työllistää lisäksi 50 henkilöä vuosina 2016 ja 2017.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
