Hiilivapaa reitti kehitteillä Turusta Tukholmaan – Viking Line kaipaa julkista puolta mukaan päästöttömän maakaasun tuottamiseen
Biokaasun käyttöä laivojen polttoaineena rajoittavat saatavuus ja hinta.
Vuonna 2012 valmistunut Viking Grace oli kokoluokassaan ensimmäinen alus, joka pystyy käyttämään polttoaineena nesteytettyä maakaasua. Viking Line on testannut aluksessa myös biokaasua, jonka käyttöä rajoittavat toistaiseksi saatavuus ja hinta. Kuva: Juhani RekuTurun ja Tukholman välille kehitetään hiilineutraalia meriliikennettä. Mukana ovat Rauman telakan omistava Rauma Marine Constructions, Viking Line, Åbo Akademi ja Kempower.
Decatrip-hanke on saanut Business Finlandilta liki 1,6 miljoonan euron rahoituksen. Ilmastopäästöttömän matkustaja- ja rahtiliikenteen mahdollistavan ratkaisun odotetaan syntyvän viidessä vuodessa.
Hanke tähtää ensivaiheessa Viking Linen liikennöimän meriväylän päästöttömyyteen. Vihreän ratkaisun odotetaan leviävän muillekin laivareiteille, sillä kaikki EU-maat ovat sitoutuneet vihreiden meriväylien perustamiseen.
Vihreän merikäytävän mahdollistava polttoaine on tarkoitus valmistaa paikallisesti Varsinais-Suomessa.
Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoo, että kyse on eLNG:stä eli maakaasusta, joka tuotetaan ilman fossiilisia raaka-aineita. Käytännössä uusiutuvalla energialla valmistettaisiin vetyä ja esimerkiksi metsäteollisuuden sivuvirtoja polttamalla hiilidioksidia, joista saataisiin maakaasua.
Lindberg arvioi, että julkista puolta tarvitaan mukaan, jotta eLNG-tehdas saadaan pystyyn. Nykyisellään fossiilisen ja uusiutuvista valmistettujen maakaasujen hintaero on suuri.
Viking Line on testannut myös biokaasua. Senkin käyttöä rajoittavat saatavuus ja hinta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






