Ajokortilla tehdään bisnestä
Autoliitto suomii sekä ajokorttiuudistusta että ajokorttien myöntämistä, joka on kilpailuttamisen jälkeen muuttunut bisnekseksi. Valtiota ajokorttien hintojen nousu ei näytä kiinnostavan.Ajokorttiuudistus astui voimaan 19. tammikuuta. Se muutti henkilöautokortin ajo-opetuksen kolmiosaiseksi. Opetuksen lisääntyminen kallistuttaa ajokortteja sadoilla euroilla.
Samaan aikaan kilpailutus on muuttanut kuljettajatutkintojen vastaanoton erittäin kannattavaksi liiketoiminnaksi. Esimerkiksi henkilöauton ajokortin eli B-tutkinnon teoria- ja ajokokeiden yhteishinta nousi jo vuoden 2011 alusta 58 eurosta 81 euroon.
”Menettely, jolla asia Trafissa hoidettiin, on kilpailutuksen irvikuva. Kilpailutuksen taustalla on joko osaamattomuus tai se, ettei tällaista viranomaistoimintaa voi lainkaan kilpailuttaa”, sanoo toimitusjohtaja Pasi Nieminen Autoliitosta.
Seuraavan kerran kuljettajatutkinnon kilpailutus on järjestettävä vuonna 2014.
Autoliitto vaatii, että ennen kilpailutusta on selvitettävä asiantuntijoilla, onko kilpailun edellytyksiä ylipäätään olemassa. Mikäli aito kilpailutus ei ole mahdollinen, tulee tehtävä säätää lailla TraFin hoidettavaksi viranomaispalveluksi.
Nieminen syyttää Trafia ja liikenneministeriötä siitä, että ne katsovat hankkeissaan vain, ettei valtiolle tule niistä kustannuksia. Kuluttajien maksettavaksi jäävät kustannukset eivät niitä kiinnosta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

