Sähköautoilla ei pysty korvaamaan biopolttoaineita – jakeluvelvoitteen alentaminen käy lopulta kalliiksi
Jakeluvelvoitteen alentaminen vähentää investointeja biopolttoaineisiin ja tulee jatkossa Suomelle kalliiksi, Bioenergiayhdistys moittii Afryn raportin perusteella.
Sähköautoilla ei pystytä vuoden 2030 liikennetavoitteita hoitamaan, vaan tarvitaan rutkasti biopolttoaineita. Kuva: Jaana KankaanpääBiopolttoaineiden käytön kasvattaminen on selvästi tärkein keino saavuttaa liikenteen päästöjen vähentämistavoite tällä vuosikymmenellä. Liikenteen sähköistäminen ei siihen riitä, suunnittelutoimisto Afry on selvittänyt Bioenergiayhdistyksen toimeksiannosta.
Suomen tavoitteena on puolittaa kotimaisen liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoteen 2005. Se tarkoittaa 6,3 miljoonan hiilidioksiditonnin vähentämistä, josta puolet tulee uusiutuvista polttoaineista.
Suomi on ollut Afryn raportin mukaan malliesimerkki maailmalle onnistuneesta biopolttoainepolitiikasta, josta ollaan nyt lipeämässä alentamalla jakeluvelvoitetta.
Pelkästään vuonna 2020 Suomessa vähennettiin liikenteen päästöjä 1,2 miljoonaa tonnia nestemäisten biopolttoaineiden avulla.
Bioenergiayhdistyksen mukaan tehokkain tapa leikata liikenteen päästöjä on pitää kiinni uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteesta. Kesällä hallitus kuitenkin päätti alentaa jakeluvelvoitetta 19,5 prosentista 12 prosenttiin tänä ja ensi vuonna alentaakseen polttoaineen hintaa.
Jakeluvelvoitteen merkitys polttoaineen hinnassa on huomattavasti pienempi kuin valmiste- tai arvonlisäveron, Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka toteaa.
Afryn mukaan Suomen korkea jakeluvelvoite on mahdollistanut suomalaisten yhtiöiden kehittymisen. ”Pitkäjänteisen poliittisen tuen ansiosta Suomeen on karttunut sekä ainutlaatuista teknologiaosaamista että merkittäviä investointeja”, raportissa todetaan.
Jakeluvelvoitteen alentaminen vähentää Bioenergiayhdistyksen mukaan investointeja, joita oli tulossa Suomeen runsaasti. Esimerkiksi vuosille 2023–2025 on ollut suunnitteilla yhden terawattitunnin verran biometaanin ja sähköpolttoaineiden tuotantoa ja lisäksi nestemäisiä biopolttoainetehtaita.
Yritykset ovat suunnitelleet investoinnit täysin jakeluvelvoitteen perusteella, joten sitä ei pitäisi Bioenergiayhdistyksen mukaan alentaa edes väliaikaisesti.
”Päätös alentaa jakeluvelvoitetta tilapäisestikin antaa ymmärtää, ettei meillä olisi varaa biopolttoaineisiin. Asia on kuitenkin päinvastoin”, Laurikka sanoo.
Ilmastopolitiikan toimet eivät tälläkään hetkellä riitä tavoitteiden saavuttamiseen. Jakeluvelvoitteen leikkaukset vaikuttavat investointipäätöksiin ja Suomen teknologiseen osaamiseen.
Afryn mukaan suomalainen tutkimus sekä kansainvälistyneet yritykset tunnetaan maailmalla hyvin, joten korkean lisäarvon vientiä on mahdollista kasvattaa entisestään.
Sähköistys etenee henkilöautoissa kovempaa vauhtia kuin kuorma-autoissa. Afryn arvion mukaan raskaasta liikenteestä 45 prosenttia toimii biopolttoaineilla vuonna 2030 ja sähköllä vain yksi prosentti. Henkilöautoistakaan ei tuolloin toimi sähköllä enempää kuin 14 prosenttia, biopolttoaineiden osuus neljännes.
Afryn raportti tehtiin Bioenergia ry:n toimeksiannosta kesällä 2022. Rahoittamiseen ovat osallistuneet myös BioEnergo, Gasum, Neste, Nordfuel, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry sekä UPM. AFRY Management Consultingin asiantuntijana on ollut Henna Poikolainen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





