Jokamiehenoikeudet opitaan metsässä
Ranja ja ohjaaja Katja keinuttavat Elleniä, Villeä ja Ellaa päiväkodin metsäretkellä Vantaalla. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoMistelin päiväkodissa Vantaalla lapsia ei pidetä neljän seinän sisällä väkisin. 3–6-vuotiaat naperot pääsevät kerran viikossa touhuamaan lähimetsiin.
”Jokamiehenoikeuksia käydään läpi, mutta ei sillä nimellä vaan sadun ja mielikuvituksen avulla”, kertoo lastenhoitaja Anne Hanström-Kammonen.
”Kerron esimerkiksi, että olemme vierailulla eläinten kodissa, ja siellä pitää käyttäytyä yhtä hyvin kuin vieraisilla muutenkin.”
Oksia tai lehtiä ei saa ottaa elävistä puista, koska puut tarvitsevat niitä elääkseen. Kaarna on puun iho, eikä ilman sitä pärjää.
”Kyllä lapset ovat fiksumpia kuin moni arvaakaan. Luonnon kunnioittamisen oppii juuri siellä metsän keskellä parhaiten”, Hanström-Kammonen kertoo.
Kuusivuotiaille asioista pystyy kertomaan jo hieman suoremminkin. He ymmärtävät, että toisen omistamassa metsässä ei voi esimerkiksi sytyttää nuotiota ilman lupaa.
”Lapset eivät tahallaan halua vahingoittaa luontoa ja ymmärtävät, jos jotain ei saa tehdä.”
Luokanopettaja Heini Olsonius savonlinnalaisesta Juvolan koulusta kertoo, että jokamiehenoikeuksia opetetaan lapsille peruskoulun 3. ja 4. luokalla.
Itse viidettä ja kuudetta luokkaa opettava Olsonius toteaa, että vanhemmillekin lapsille oikeudet käydään vielä nopeasti läpi.
”Tämä on pieni, alle 30 oppilaan kyläkoulu, ja lapset ovat tottuneet liikkumaan luonnossa. Tilanne on ehkä hieman erilainen kaupunkikouluissa”, hän pohtii.
”Koulumme on metsän lähellä, ja jokamiehenoikeudet tulevat helposti tutuiksi.”
Hänen mukaansa hiihtolatu kulkee talvella aivan koulun vierestä ja syksyisin sekä keväisin metsässä vieraillaan jalkaisin.
Jokamiehenoikeudet on peruskoulussa sisällytetty ympäristö- ja luonnontiedon oppiaineeseen. Siihen on yhdistetty biologian, maantiedon, fysiikan, kemian ja terveystiedon opetus.
Olsonius kertoo, että opetus on painottunut siihen, mitä metsässä saa tehdä, eikä niinkään kieltoihin.
”Kyllä oppilaille esimerkiksi kerrotaan, että sammalia ei saa repiä maasta.”
Olsonius on kuullut, että jokamiehenoikeuksista on tulossa opas, mutta ei tiennyt sen jo ilmestyneen.
”Ainahan se helpottaa opettajaa, jos pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen”, hän toteaa oppaan tarpeellisuudesta.
Suomen luonnonsuojeluliiton Koulumetsä-hankkeessa jokamiehenoikeudet eivät ole ydinasia. Ne kuitenkin liittyvät projektin tavoitteisiin.
”Toiveemme on, että päiväkodeilla ja kouluilla olisi lähistöllä metsä”, koordinaattori Virpi Sahi tiivistää.
”Jokamiehenoikeudet oppii varmasti parhaiten luonnon keskellä.”
Kysyttäessä parasta tapaa opettaa jokamiehenoikeuksia Sahi muistelee noin 15-vuotiaista koostuvaa ryhmää metsässä.
”Heille näytettiin maastossa kortteja, joissa kuvailtiin erilaisia luonnossa tehtäviä asioita. Nuoret saivat sitten pohtia, että saako metsässä poimia marjoja tai ampua pikkulintuja.”
ANTTI HIRSAHO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
