Kauppojen tonnikalapurkeissa enemmän kestävästi pyydettyä
Ympäristöjärjestö WWF aloitti vuonna 2012 kampanjan kestävän kalastuksen puolesta. Järjestö on laatinut kalaoppaan auttamaan kuluttajia kestävien kalavalintojen tekemisessä.Ympäristöjärjestö WWF:n mukaan suomalaisten kauppojen ja ravintoloiden tarjoamat kalat on entistä useammin kestävästi pyydettyjä. Silti järjestön laatimassa Kalaoppaassa punaisella listalla olevia tuotteita, erityisesti tonnikalasäilykkeitä, on yhä myynnissä.
Järjestö aloitti vuonna 2012 kampanjan kestävän kalastuksen puolesta. Tavoitteeksi asetettiin, että tämän vuoden loppuun mennessä Suomessa olisi kaupan vain kestävästi pyydettyä ja tuotettua kalaa.
Olemme hyvää vauhtia matkalla kohti tavoitetta. Monet kaupat ja ravintolat ovat luopuneet kokoaan Kalaoppaan punaisella listalla olevista kaloista ja äyriäisistä, kertoo WWF:n suojeluasiantuntija Matti Ovaska.
WWF on haastanut pääkaupunkiseudun kaupat lisäämään tonnikalasäilykkeiden vastuullisuutta. Kampanjan vauhdittamiseksi järjestö etsi kaupan, jossa on kiinnitetty erityistä huomiota tonnikalasäilykkeiden vastuullisuuteen. Esimerkkikaupaksi valikoitui Helsingin Roihuvuoressa sijaitseva K-Market.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

