Robotti korvaa ihmisen - pankissa
Itsepalvelu pankeissa tarkoittaa asioimista tietokoneiden avulla. Osuuspankin pankkirobotti muokkaa kontaktia koneen kanssa inhimillisemmäksi.Verkkopankin käyttäminen on arkipäivää lähes kaikille. Lähitulevaisuudessa konetta ohjataan hiiren ja näppäimistön sijaan yhä useammin äänellä. Ääniohjausta varten Osuuspankki on kehittänyt robotin, joka latelee selvää Suomea.
”Maksetaanko mantelikakku, 20,76 euroa tililtä...”, robotti haluaa varmistaa.
Se on jo lukenut viivakoodin laskusta ja nyt lasku pitää vahvistaa. Toistaiseksi robotti osaa vain helppoja hommia, se voi korvata pankin itsepalvelutoimintoja.
”Ei me olla miehittämässä konttoreita roboteilla. Mutta onhan tämän kanssa mukavampi puhua kuin serverin kanssa tietokonesalissa”, tuotekehitysjohtaja Mika Kivimäki sanoo.
Pankkirobotti tarjoaa tekoälyä inhimillisessä paketissa, kuten Osuuspankki asian sanoo.
Ääniohjausta halutaan kehittää avuksi vanhoille ja heikkonäköisille. Äänellä voi tulevaisuudessa ohjata myös verkkopalveluita.
Kehityksen tärkein suuntaus on vuorovaikutus. Kone, tai verkossa päivystävä ihminen, vastaa, jos asiakas kysyy.
Jo nyt verkkopankissa voi sopia videoneuvottelusta. Verkkopankissa saa nykyisin myös yhteyden oikeaan ihmiseen keskustelutoiminnon avulla.
Robottitekniikka voi olla käytössä piankin. Teknisesti se on mahdollista, mutta robotit ovat vielä kovin kalliita.
Pankkirobotti liittyy eurooppalaiseen robottiviikkoon, jota vietetään ensi viikolla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

