Koulu voisi kasvattaa yhteisöllisyyteen
Nykyään nuoria ohjataan itsekeskeiseen ajatteluun ja heitä opetetaan selviytymään elämässään korostaen yksilön menestystä. Kuitenkin on muistettava, että sosiaaliset taidot ovat tärkeitä elämässä, oli sitten kyseessä perhepiiri, työ tai jokin muu elämän osa-alue.
Perhe on tärkeä yhteisö ja se on keskeisin lastenkasvatuksessa. Koululla on myös suuri vaikutus lasten ja nuorten elämään, siksi kouluissa voitaisiin ohjata oppilaat yhteisölliseen ajatteluun. Yhteisöllisyys ja välittäminen rikastuttavat elämää ja ne vähentävät henkistä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä.
Jostain syystä odotetaan, että yhteiskunta hoitaa avun tarpeessa olevat. On omaksuttu passiivinen rooli suhteessa lähimmäisten hätään.
Vanhempien tapa suhtautua
yhteiskunnan epäkohtiin periytyy helposti lapsille, siksi asennemuutos lähimmäisenrakkauteen on ensisijaisen tärkeää.
Kirjatieto on tärkeää, mutta nuoret tarvitsevat myös tietoa, joka pohjautuu kokemukseen.
Kokeneempi sukupolvi on vastuussa nuoremmasta sukupolvesta. Elämää nähneet ihmiset ovat omiaan jakamaan ja antamaan tietoa ja ymmärrystä seuraavalle sukupolvelle asioista, joissa nämä ovat
kokemattomia ja tietämättömiä.
Yhteisöllisessä ajattelussa pyritään nuorille kasvattamaan sosiaalisia taitoja, jotta he
tulevat toimeen toisten yhteisön jäsenten kanssa. Keskeistä on myös konfliktien ratkaiseminen keskustelemalla.
Yhteisöllä on yhteiset tavoitteet ja jokaisen etu on yhteinen etu. Yhteisö voi niin hyvin tai pahoin kuin sen heikoin lenkki voi. Kaikilla yhteisön jäsenillä on tärkeä tehtävä. Jokainen toimii siinä kaikkien yhteiseksi hyväksi, jolloin omat oikeudet ja vastuu muista ovat tasapainossa.
Yhteisön jäsenet ovat keskenään tasa-arvoisia: jokainen otetaan huomioon ja jokaista autetaan tarvittaessa. Jokaisen panosta arvostetaan ja yhteisön jäseniä kannustetaan kehittymään ja käyttämään lahjojaan. Tällöin yhteisön jäsenten luovuus ja lahjat pääsevät esiin, oli kyseessä työ tai jokin muu toiminta.
Yhteisöllisessä kasvatuksessa lapsissa pyritään kehittämään heidän vahvoja ominaisuuksiaan ja vahvistamaan heissä hyvää itsetuntoa. Nuorten vastuuta kasvatetaan vähitellen, antamalla heille vastuuta yhteisön eri tehtävistä, koska yhteiskunta tarvitsee aktiivisia ja vastuuta ottavia ihmisiä.
Oli sitten kyseessä perhe tai koulu, muutos yhteisöllisen kasvatuksen suuntaan kysyy arvojen pohtimista. Muutos alkaa kanssaihmisten ja ympäristön välittämisestä.
Lapsilla on oikeus osallistua yhteisölliseen elämään, sillä vuorovaikutus ihmisten välillä on hyvinvoinnin ja elämänhallinnan perusedellytyksiä. Yhteisöllisyyden tuloksena lapselle muodostuu sosiaalista pääomaa, joka puolestaan lisää hyvinvointia.
Ihminen tarvitsee yhteisön suojan, tuen ja tiiviin kanssakäymisen voidakseen hyvin. Kun arvostaa muita ihmisiä, saa heiltä arvostusta takaisin.
Lapset ja nuoret, jotka kasvavat tällaisessa ympäristössä, omaksuvat hyvät sosiaaliset taidot.
Jaana Uolamo
Akaa
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
