Mika Lintilä topputtelee elvyttäjiä: "Höpöpuhetta ettei lainaa tarvitsisi maksaa pois"
Budjettiriihessä pohditaan Suomen kilpailukykyä, mutta ensi vuoden budjetti on vielä lievästi elvyttävä.
Teollisuuden työntekijöiden ja matkailun turvaamiseksi pitää matkustusrajoituksia ministeri Mika Lintilän mukaan lieventää. Kuva: Kari Salonen"Nyt kannattaa lopettaa höpötys siitä, ettei velkaa tarvitse maksaa pois. Kaikki velka mitä nyt otetaan, jää tuleville sukupolville maksettavaksi", elinkeinoministeri Mika Lintilä (kesk.) painotti tiistaiaamuna talous- ja budjettikatsauksessaan Helsingissä.
"Prosentin koron nousu tietää jo kolmen miljardin euron korkokustannuslisää eli pienen ministeriön budjetin verran."
"Ensi vuoden budjetti on vielä lievästi elvyttävä, mutta koko hallituskauden menokehyksestä täytyy kaikkien puolueiden pitää kiinni", hän huomautti.
Lintilä pelkää Suomen talouden ja viennin sakkaavan vuoden jälkipuoliskolla.
"Lomautuksia, irtisanomia ja konkursseja tulee varmasti, UPM:n Kaipola oli vasta alkusoittoa. Vienti Kiinaan on pudonnut kolmanneksen. Ongelmia on sekä isoilla että pienillä yrityksillä."
Syksyn budjettiriiheen kasautuu työllisyyden kohentamisen lisäksi paljon muita toimia ja rakenteellisia uudistuksia pitää Lintilän mukaan tehdä. Valtiovarainministeriö on esittänyt muun muassa eläkeputken poistamista.
"Nyt ei ole edunvalvonnan aika." Lintilän mielestä kaikkien puolueiden ja työmarkkinoiden pitää puhaltaa yhteen hiileen, että kansakunta selviää.
Hallitus aikoo ohjelmassaan lisätä 60 000 työpaikkaa vaalikauden aikana. Elinkeinoelämän järjestöt ovat vaatineet luvun nostamista 120 000 työpaikkaan, mikä ei ole Lintilän mukaan realistista tällä vaalikaudella eli vuoteen 2023 mennessä.
Hallitus on laskemassa teollisuuden sähköveroa EU-minimiin eli seitsemästä eurosta 50 senttiin megawattitunnilta. Samalla kuitenkin poistetaan energiaveroleikkuri, joka on alentanut teollisuuden sähköveroa 85 prosenttia.
Lämmityspolttoaineille suunniteltuja veronkorotuksia Lintilä jaksottaisi pitemmälle ajalle.
Lintilä lieventäisi matkustamisen turvarajoituksia kahdeksasta koronatapauksesta 100 000 henkilöä kohti 25 tapaukseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
