Alle puolet nuorista tietää osuuskunnan olevan yritys – "Tulos ei yllätä, mutta syytä huoleen se antaa"
Osuustoimintaan suhtaudutaan myönteisesti, vaikka sitä ei tunneta erityisen hyvin.Vain 41 prosenttia nuorista tunnistaa osuuskunnan yritykseksi. Joka neljäs arvelee sen olevan yhdistys ja joka viides veikkaa säätiöksi.
Kuitenkin tutkimuksen vastaajat suhtautuivat osuustoimintaan pääosin myönteisesti, kun heille siitä kerrottiin. Kantar TNS selvitti Osuustoimintakeskus Pellervo ry:n pyynnöstä 18-30 -vuotiaiden suomalaisten asenteita osuustoimintaa ja yhteisyrittäjyyttä kohtaan.
"Tulos ei yllätä, mutta syytä huoleen se antaa. Näen, että osuustoiminta on juuri sellainen talouden muoto, jollaista kapitalismin rikkoutumiskeskustelussa nyt peräänkuulutetaan", Pellervon toimitusjohtaja Sami Karhu kommentoi.
Osuuskunta tai keskinäinen vakuutusyhtiö on yritysmuoto, jossa menestyvä liiketoiminta on väline jonkin merkityksellisemmän hyödyn saavuttamiseen.
Omistajuus jakautuu tasaisesti ja toimintaa ohjaavat demokratian pelisäännöt. Kertyneet voitot pysyvät siksi toiminta-alueella ja ne laitetaan siellä kiertämään jäsenyhteisön päättämällä tavalla, Osuustoimintakeskus kuvailee.
Kantarin tutkimuksessa kävi ilmi, että vain joka kymmenes nuori yhdistää osuustoiminnan jonkinlaiseen taloudelliseen yhteistoimintaan.
Silti neljä viidestä tutkimuksen vastaajasta tiesi kysyttäessä olevansa jäsenenä jossakin osuustoimintayrityksessä – eniten mainintoja saivat osuuskauppa (61 prosenttia), osuuspankki (43 prosenttia) ja keskinäinen vakuutusyhtiö (20 prosenttia).
Lähes puolet oli sitä mieltä, että osuustoiminnan avulla voi edistää kestävää kehitystä ja elinympäristön laatua. Vaikuttaminenkin innostaa eli kolmasosa nuorista voisi harkita näiden yritysten hallintoon mukaan lähtemistä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

