Biopolttoaineetherättävät intohimoa EU:ssa
BRYSSEL (MT)
Nestemäisten biopolttoaineiden kestävyyttä säätelevä iluc-direktiivi on Brysselissä äärimmäisen kovan lobbauksen kohteena.
”Tapaamispyyntöjä on tullut toista sataa. Koputtamassa ovat olleet kaikki isot voimayhtiöt, öljy-yhtiöt, maataloustuottajat ja kansalaisjärjestöt”, direktiivin esittelijäksi kesällä valittu suomalaismeppi Nils Torvalds (r.) luettelee.
Torvalds peri mietinnön ranskalaiselta liberaalimepiltä Corinne Lepagelta, joka putosi toukokuun vaaleissa parlamentista.
Parlamentti äänesti direktiivistä jo viime keväänä. Kannanmuodostus oli kuitenkin niin täpärää, että mepit hakevat Torvaldsin johdolla uutta kompromissia. Jäsenmaat saivat hierottua oman kantansa valmiiksi kesällä.
Direktiivin on tarkoitus rajoittaa maissietanolin ja rypsidieselin käyttöä biopolttoaineena ja edistää hakkuutähteistä tehtävien ja muiden toisen sukupolven biopolttoaineiden käyttöä.
Peltopohjaisia polttoaineita on syytetty päästöjen lisäämisestä ja ruuan hinnan noususta. Toisaalta niiden valmistuksessa syntyy valkuaisrehua, joka on tärkeää eurooppalaiselle maataloudelle.
Suomi on toisen sukupolven polttoaineissa edelläkävijä. Neste Oil, metsäteollisuus ja metsänomistajat ovat vääntäneet kättä siitä, mitkä raaka-aineet hyväksytään kestäviksi ja miten niiden käyttöä edistetään.
”Viime aikoina riitapukarit ovat lähentyneet toisiaan. Suurin huoli on, mitä vuoden 2020 jälkeen tapahtuu”, Torvalds sanoo.
EU:n 10 prosentin biopolttoainevelvoite päättyy 2020 eikä komissio ole ehdottanut uutta sitovaa tavoitetta. EU:n uudet ilmastotavoitteet lyödään lukkoon huippukokouksessa lokakuussa.
Vaikka biopolttoaineiden sekoitusvelvoitteesta luovuttaisiin, jäsenmaiden täytyy edelleen vähentää päästöjä myös liikenteessä. Ilucissa määritellään, miten paljon mikäkin biopolttoaine alentaa laskennallisia päästöjä.
Torvalds yrittää saada meppien enemmistön taakseen helmikuuhun mennessä. Se vaatii taiteilua erilaisten näkemysten ja etujen kesken.
”Esittelijän ei pidä hirttäytyä yhteen kysymykseen. Jos tämä nyt menee kiville, ei sitä saada koskaan valmiiksi.”
NIKLAS HOLMBERG
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
