Kesko pettyi alkuvuoden ruokakauppaan
K-ruokakaupat menettivät edelleen markkinaosuuttaan ruuan myynnistä alkuvuonna, ja yhtiö hakee nyt uusia keinoja pärjätä markkinakilpailussa. Ruokakauppaan sidottu pääoma tuottaa yhä kuitenkin paremmin kuin muut toimialat.Kesko-konsernin liikevaihto tammi–maaliskuussa painui 2 159 miljoonaan euroon. Myynti kasvoi ruokakaupassa mutta laski muilla toimialoilla.
Yhtiön voitto ennen veroja putosi 16 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli 25 miljoonaa euroa.
Yhtiö menetti pääjohtaja Matti Halmesmäen mukaan yhä osuuttaan ruokakaupassa.
K-ruokakauppojen myynti kasvoi vain 1,5 prosenttia vuodentakaisesta, vaikka hinnat nousivat ja alan kokonaismyynti lisääntyi 3,5 prosenttia.
”Emme ole tyytyväisiä ruokakauppaan, vaan aiomme hakea uusia keinoja markkinakilpailuun.”
Keskon sijoittaman pääoman tuotto on silti selkeästi paras juuri ruokakaupassa. Siihen sidottu pääoma on tuottanut omistajilleen liki 23 prosentin korkoa viimeksi kuluneen 12 kuukauden aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

