Metsäteollisuuskaipaa vero-helpotuksia
Metsäteollisuus perää valtiolta helpotusta erilaisten verojen sekä rikkidirektiivin merikuljetuksille aiheuttamiin kustannuksiin. Ala puhuu sadoista miljoonista.
Metsäteollisuuden lista kompastuskivistä on pitkä: windfall-vero eli päästöttömille sähköntuotantomuodoille kohdennettu rangaistusvero, rikkidirektiivin aiheuttamat kustannukset, dieselpolttoaineen veronkorotus, energiaveroleikkurin eli runsaasti energiaa käyttävien yritysten energiaveropalautusten riittämättömyys kilpailijamaihin verrattuna.
Rikkidirektiivin on ennakoitu tuovan metsäteollisuuden 200 miljoonaan euron vuotuiset lisäkustannukset. Windfall-veron hinnaksi ala laskee 70 miljoonaa euroa. Dieselveron nosto lisää kuljetuskustannuksia 30 miljoonaa euroa vuodessa.
Tähän päälle vielä muuttumattomat vakiot eli pitkät kuljetusmatkat maan sisällä ja maailmalle sekä talvi.
Näistä syistä metsäteollisuuden etujärjestön toimitusjohtaja Timo Jaatinen vaatiikin, että valtiovalta ojentaa budjettiriihessä auttavan käden teollisuuden suuntaan niissä asioissa, joihin maan sisällä voidaan vaikuttaa.
”Metsäteollisuus on edelleen hyvinvoinnin perusta Suomessa, jos niin halutaan”, Jaatinen sanoi Metsäteollisuuden logistiikkaseminaarissa viime viikolla.
Hän korosti, että logistiikan toimivuus on ensiarvoisen tärkeää metsäteollisuudelle, jonka tuotannosta noin 90 prosenttia menee vientiin. Ilman toimia tuotantoa siirtyy lisää ulkomaille ja investoinnit Suomeen pysähtyvät, Jaatinen sanoi.
UPM:n logistiikkajohtaja Jussi Sarvikas kuvasi Suomea kuljetusintensiivisimmäksi ja logistiikkariippuvaisimmaksi valtioksi maailmassa.
Rikkidirektiivi laskee laivojen polttoaineiden rikkipitoisuuden enimmäismäärän 0,1 prosenttiin nykyisestä yhdestä prosentista vuoden 2015 alussa Itämerellä, Englannin kanaalissa ja Pohjanmerellä.
On ennakoitu, että rikin jälkeen edessä on typpi- ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Niihin on mahdollisuus vielä kansainvälisesti vaikuttaa.
KRISTA KIMMO/forest.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
