Ruokamaailmassa jo enemmän trendejä kuin vaatteissa
Laura Viita (vas.), Sanna Lairola ja Melissa Yasav leipoivat tiistaiaamuna viinereitä Rostenin leipomossa Turussa. Markku Vuorikari Kuva: Viestilehtien arkistoTURKU (MT)
Kuluttajat ovat entistä kansainvälisempiä, yksilöllisempiä, sosiaalisempia, elämyshakuisempia ja arvaamattomampia, tiistaina julkistettu tuore elintarviketeollisuuden toimialakatsaus kertoo.
”Trendejä on ruokamaailmassa jo enemmän kuin vaatemaailmassa”, raportin esitellyt toimialapäällikkö Leena Hyrylä Kaakkois-Suomen elykeskuksesta totesi.
Tilanne on yrityksille hankala, sillä trendejä ja niiden kestoa on vaikea ennakoida.
Raportin julkistamistilaisuudessa puhunut leipomo Rostenin toimitusjohtaja Kari Meltovaara on samaa mieltä.
”Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu ja pirstaloituu.”
Esimerkkeinä hän mainitsi luomun, gluteenittomuuden, punaisen lihan välttämisen, karppauksen, protauksen, vegaaniruokavalion, elävän ravinnon ja monta muuta.
Karppaus on hyvä esimerkki nopeasti vaihtuvista trendeistä. Kun isot leipomoalan toimijat saivat markkinoille karppaustuotteita, koko karppaus alkoi jo olla ohi, Meltovaara sanoo.
”Perinteisellä tuotekehitysvauhdilla ja valikoimajaksoilla ei kehitykseen enää pystytä vastaamaan. Omaa ajattelua täytyy muuttaa rajusti, jotta vauhdissa pysyy mukana.”
Teollisuus ei hänen mielestään enää saa ajatella pelkästään vähittäiskauppaa tuotteidensa jakelijana. On pakko miettiä, missä eri elämänvaihetta elävät ihmiset tuotteita kuluttavat. ”Esimerkiksi opiskelija syö lämpimän ateriansa oppilaitoksessa. Toinen tärkeä tilanne heille on kahvittelu ystävien kanssa.”
Sosiaalinen media on vielä aika uutta, ja on arvoitus, miten se vaikuttaa kuluttajien käyttäytymiseen, Meltovaara toteaa.
Entä ruuan verkkokauppa?
1990-luvun lopun kokeilut epäonnistuivat. Nyt kaikki muu vaatteita, matkoja, elokuvalippuja ja elektroniikkaa myöten on verkossa, joten menestyisikö ruokakin siellä nyt, Meltovaara miettii.
Meltovaaran mielestä elintarviketeollisuus on historian vanki muutenkin kuin siinä suhteessa, ettei se pysty ennakoimaan kuluttajien vauhdikkaita mielenliikkeitä.
Myös hinnoittelujaksot on luotu tilanteessa, jolloin raaka-aineiden hintoja oli helppo ennustaa pitkälle tulevaisuuteen. ”1980-luvulla tehtiin jopa kahden vuoden kiinteähintaisia jauhosopimuksia.”
Satovuoden 2007/2008 viljan hinnan nousu muutti kaiken. Sen jälkeen raaka-aineiden hinnat ovat kulkeneet vuoristorataa, ja vanhastaan totutut pitkät hinnoittelujaksot ovat aiheuttaneet suuria ongelmia. ”Ei ole kyetty muuttamaan toimintamalleja muuttuneessa maailmassa.”
Meltovaarojen perheyritys Rosten koostuu Turussa toimivasta leipomosta sekä tytäryhtiö Pekan Leivästä Heinolassa. Konsernin liikevaihto on tänä vuonna runsas 21 miljoonaa euroa.
Liikevaihdosta 60 prosenttia tulee vähittäiskauppa- ja suurkeittiösektorilta, 20 prosenttia viennistä, 15 prosenttia leipomopakasteista ja 5 prosenttia omista myymälöistä ja kahviloista.
SATU LEHTONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
