Suomalaiset luottavat Reiluun kauppaan
Riistotuotteet eivät tutkimuksen mukaan kiinnosta kuluttajia. He osoittavat vastuullisuuttaan muun muassa ostamalla Reilun kaupan tuotteita.
Tutkimuksen mukaan Reilun kaupan merkki on Suomen tunnetuin vastuullisuudesta kertova merkki. Kuva: Sakari PiippoNoin 75 prosenttia suomalaisista kertoo luottavansa Reilun kaupan sertifiointiin. Luottamusta lisäisi entisestään tieto, kuinka suuri osuus tuotteen hinnasta menee viljelijälle ja miten järjestelmää ja tiloja valvotaan. Monia kiinnostaa myös se, miten reilu kauppa vaikuttaa kehitysmaiden viljelijöiden oloihin, selviää Taloustutkimuksen tutkimuksesta.
Yritysten tulisi nähdä mahdollisimman läpinäkyvä hinnoittelu kilpailuvalttina ja mahdollisuutena erottautua, sanoo Reilu kauppa ry:n toiminnanjohtaja Janne Sivonen.
Tutkimuksen mukaan suomalaiset kaipaava yrityksiltä vastuullisuutta. Valta osan mielestä yritysten pitää huomioida ihmisoikeudet hankkiessaan raaka-aineita ja tuotteita kehitysmaista. Verovaroja ei haluta käyttää tuotteisiin, joiden valmistuksessa on riistetty työntekijöitä tai käytetty lapsityövoimaa. Monelle myös tuotteiden alkuperä ja tuotanto-olosuhteet sekä kuntien hankintojen eettisyys ovat tärkeitä yritystoiminnan periaatteita.
Noin 80 prosenttia suomalaisista kertoo tunnistavansa Reilun kaupan merkin, joka kertoo heille tuottajan saavan reilun korvauksen tuotteestaan. Esimerkiksi EU-luomumerkin tunnistaa noin 60 prosenttia suomalaisista, kertoo Taloustutkimuksen lokakuun lopussa tekemä tutkimus, johon osallistui noin tuhat 18–70 -vuotiasta suomalaista.
Suomalaisista noin 60 prosenttia ostaa reilua vähintään silloin tällöin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
