Poliisi kertoo: Tämä yleinen harhaluulo ajokieltoihin usein liitetään
Ylinopeudet voivat johtaa kuskin saamaan ajokieltoon. Poliisin mukaan kaikkia kuljettajia kohdellaan yhdenmukaisesti ajokieltoa määrättäessä.Jos kaasujalka on liian herkässä liikenteessä, voi siitä koitua mittavia seurauksia. Ylinopeudet aiheuttavat vakavia vaaratilanteita sekä muille tienkäyttäjille että kuljettajalle itselleen. Poliisi voi määrätä painavasta kaasujalasta seuraukseksi muassa ajokiellon.
Ajokiellon tarkoituksena on estää kuljettajan osallistuminen liikenteeseen esimerkiksi silloin, jos hän on syyllistynyt liikennerikokseen tai -rikkomuksin tai rikkonut ajokorttiin liittyvää velvoitetta. Ajokiellon kestoon vaikuttavat muun muassa ajokieltorikoksen vakavuus sekä aiemmat ajokieltorikokset.
”Yleinen harhaluulo on, että ajokielto voidaan jättää määräämättä, jos ajo-oikeus on ammatin harjoittamisen tai jonkin muun pakollisen liikkumisen vuoksi välttämätön. Tämä ei pidä paikkaansa”, kertoo komisario Terho Korhonen.
”Yleinen harhaluulo on, että ajokielto voidaan jättää määräämättä, jos ajo-oikeus on ammatin harjoittamisen tai jonkin muun pakollisen liikkumisen vuoksi välttämätön.”
Vakavaa piittaamattomuutta osoittavassa liikenneturvallisuuden vaarantamisessa ajokiellon vaihtoehtona on varoitus, ja törkeässä liikenneturvallisuuden vaarantamisessa ajokiellon vaihtoehto on ehdollinen ajokielto. Varoituksia ja ehdollista ajokieltoa määrätään kuitenkin hyvin harvoin. Pääsääntöisesti ajokieltorikoksesta määrätään ajokielto.
Ajokielto määrätään myös sellaisille henkilöille, ketkä tarvitsevat ajo-oikeutta ammattinsa vuoksi. Myös alaikäisille ajokielto määrätään samaan tapaan kuin täysi-ikäisille.
Uusijoiden ajokiellot ovat huomattavasti pitempiä kuin ensikertalaisten. Uusijoita ovat henkilöt, jotka ovat tekoa edeltävän viiden vuoden aikana syyllistyneet ajokieltorikokseen.
Kaikkia kuljettajia kohdellaan yhdenmukaisesti ajokieltoa määrättäessä, koska sääntöjen rikkomisesta aiheutuva vaara liikenneturvallisuudelle on kaikissa tapauksissa sama.
Poliisin tiedotteessa muistutetaan, että ylinopeudet aiheuttavat vakavia vaaratilanteita liikenteessä. Ylinopeus on vaarallista etenkin taajamissa.
”Jos törmäysnopeus on noin 30 km/h, kuolemanriski on noin muutaman prosentin luokkaa. Jos törmäysnopeus on puolestaan esimerkiksi noin 90 km/h, kuolemanriski kasvaa erittäin huomattavasti. Tässä tapauksessa kuolema on lähes varmaa tai ainakin törmäyksestä aiheutuneet vammat ovat erittäin vakavia. Jo törmäysnopeudella 60 km/h todennäköisyys kuolemaan on suurempi kuin hengissä säilyminen”, Korhonen toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






