Vientiteollisuus vaatiikilpailukyvyn nostamista
Kemianteollisuus, metsäteollisuus ja teknologiateollisuus vaativat hallituksen budjettiriihestä ratkaisuja, joilla vienti saadaan vetämään, mikä taas vaatii vientiyritysten kilpailukyvyn parantamista.
Alusten väylämaksut tulee poistaa ja vanhoilta voimaloilta perittävä niin sanottu windfall-vero on peruttava, järjestöt vaativat. Suomen pitäisi myös ottaa käyttöön EU:n päästökauppadirektiivin mahdollistama valtiontuki.
Vientiteollisuusliittojen mukaan vuonna 2015 Itämerellä voimaan tuleva rikkidirektiivi aiheuttaa 600 miljoonan euron vuosittaisen lisäkustannuksen, jota kilpailijamailla ei ole.
Kustannus johtuu lähinnä siitä, että Itämerellä laivojen on käytettävä vähärikkistä polttoöljyä, joka on kalliimpaa kuin muualla käytetty.
Ensi vuodelle suunniteltu windfall-vero sekä maakaasu- ja turveverojen korotukset korpeavat teollisuutta.
Alunperin 170 miljoonan euron suuruiseksi aiottua windfall-veroa alennettiin helmikuussa 50 miljoonaan euroon vuodessa, mutta sekin on teollisuudelle liikaa.
Veroa peritään lähinnä vanhoilta vesi- ja ydinvoimaloilta, jotka tuottavat omistajilleen sähköä hulppealla voitolla.
Teollisuuden mielestä veron kohde on väärä, koska vesi- ja ydinvoima eivät tuota hiilidioksidia ilmakehään.
Jos budjettiriihessä päätetään elvytystoimista, liitot esittävät teollisuudelle tärkeiden liikenneväylien kehittämistä.
Palkkaneuvotteluissa järjestöjen lähtökohta on liittokierros, mutta keskitettykin käy. Tärkeintä on, että työpaikoilla saataisiin sopia työehdoista paikallisesti.
Palkkojen kehityksen tulisi perustua yrityskohtaiseen tuottavuuteen.
JOUKO KYYTSÖNEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
