Tiet kuntoon ja Infra Oyturvaamaan uudet hankkeet
Liike on elinvoimaa. Suomen kasvun ja työllisyyden edellytykset ovat toimivat ja hyväkuntoiset liikenneväylät. Viennin kasvu vaatii hyviä kuljetusreittejä tuotteillemme.
Nykyinen liikennepolitiikka ei vastaa perusväylänpidon eikä uusien väyläinvestointien tarpeisiin. Päällystettyjä teitä muutetaan sorateiksi halki Suomen. Monet tarpeelliset tie-, rata-, ja vesiväylähankkeet on pantu jäihin.
Nykyrahoitus ei riitä väylien kunnon ylläpitämiseen edes nykyisellä tasolla. Maanteiden, rautateiden ja vesiväylien korjausvelka on arviolta 2,2 miljardia euroa.
Velka kasvaa seuraavien neljän vuoden aikana noin 500 miljoonaa euroa. Kansallisomaisuutemme rapistuu silmissä. Korjauskustannukset myös kasvavat sitä suuremmiksi, mitä pidempään niissä vitkastellaan.
Olemassa olevan infran kunnostaminen on ensisijaista. Rahat ovat valtiontaloudessa tiukoilla. Uusien tarpeellisten väylähankkeiden, kuten Jäämeren ratayhteyden, aloittaminen vaatii uutta ajattelua. Tarvitsemme uudenlaista liikennepolitiikkaa, rahoitusta ja toteutustapoja väylärakentamiseen.
Infra Oy olisi vastaus uusien väyläinvestointien rahoittamiseen. Valtion Infra Oy toimisi suurten hankkeiden rahoituksen koordinoijana, toisi kustannussäästöjä alempien korkokustannusten myötä, lisäisi varmuutta hankkeiden toteutumiseen ja lisäisi kilpailua infra-alalla.
Infra Oy olisi uudenlaisen innovatiivisen hankintaosaamisen malli.
Infra Oy:n pitää olla rahoituksen järjestäjä. Ei urakoitsija, eikä tilaaja. Päätösvalta liikennehankkeista ja niiden määrästä pysyisi Suomen hallituksella ja eduskunnalla. Yhtiö voisi ottaa lainaa valtiokonttorin kautta, jolloin valtion talousarvioon kirjattaisiin lainojen lyhennykset ja korot.
Alkupääoma Infra Oy:n perustamiseen saataisiin valtion vuosittaisesta rahoitusosuudesta myymällä valtion omaisuutta sekä erilaisista liikenteen käyttömaksuista. Lisäksi yksityiset sijoittajat voisivat vapaasti sijoittaa yhtiöön.
Keskustan liikennepoliittisessa linjassa on kaksi kulmakiveä: haluamme ensinnäkin perusväylänpitoon tuntuvan tasokorotuksen ja perusväylänpitorahojen sitomista elinkustannusindeksiin.
Toiseksi vaadimme valtion Infra Oy:n perustamista uusien väyläinvestointien rahoittamiseksi.
Mirja Vehkaperä
kansanedustaja (kesk.)
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
