
Talvirengaskausi on alkanut koko maassa − näin varmistat helposti, voiko varastossa lojuneita renkaita vielä käyttää
Jokainen rengas on hyvä tarkastaa myös silmämääräisesti ennen vaihtoa.
Tieliikennelain mukaan henkilöautoissa on käytettävä talvirenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät. Kuva: Sanne KatainenTalvirengaskausi on alkanut koko maassa.
Tieliikennelain mukaan henkilöautoissa on käytettävä talvirenkaita marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keliolosuhteet sitä edellyttävät.
Lain mukaan talvirenkaiden kulutuspinnan pääurien eli urasyvyyden tulee olla vähintään 3 millimetriä ja kesärenkaiden vähintään 1,6 millimetriä. Molemmissa tapauksissa renkaiden vaihtoa uusiin suositellaan kuitenkin jo hyvissä ajoin ennen lain asettamaa rajaa.
”Suosittelen pitämään talvirenkaiden urasyvyyden turvarajana 5 millimetriä ja kesärenkaissa 3 millimetriä”, Autoklinikan Valtteri Savolainen ohjeistaa tiedotteessa.
Renkaiden urasyvyyden voi helposti mitata esimerkiksi kahden euron kolikon avulla, sillä kolikon reunuksen hopeinen rengas on noin 4 millimetriä paksu. Mikäli hopeareunus mahtuu kokonaan renkaan uraan, on urasyvyyttä jäljellä vielä lain edellyttämä määrä.
Renkaiden tekninen käyttöikä on noin kuusi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että ajan myötä renkaiden kumiseos kovettuu ja silloin myös renkaan ominaisuudet eivät ole tarvittavalla tasolla. Kuva: Sanne KatainenUrien lisäksi jokainen rengas on hyvä tarkastaa silmämääräisesti ennen vaihtoa. Autoklinikan tiedotteessa neuvotaan, että mikäli renkaissa näkyy esimerkiksi viiltoja tai pullistumia, tai jos nastarenkaista puuttuu paljon nastoja, ne voi olla tarpeen vaihtaa uusiin. Nastojen määrä samassa autossa olevissa renkaissa ei saa poiketa yli 25:ä prosenttia.
OP-ryhmän tiedotteessa muistutetaan, että renkaiden tekninen käyttöikä on noin kuusi vuotta. Se tarkoittaa sitä, että ajan myötä renkaiden kumiseos kovettuu ja silloin myös renkaan ominaisuudet eivät ole tarvittavalla tasolla. Liikenneturva puolestaan painottaa, että renkaiden kokonaisikä on 10 vuotta. Vaikka renkaat siis olisivat maanneet varastossa käyttämättöminä, ei niitä tule enää ottaa käyttöön kun 10 vuotta on tullut täyteen. Renkaan paistoleima eli DOT-merkintä kertoo kalenteriviikon ja vuosiluvun, jolloin rengas on valmistettu.
On myös hyvä muistaa, että niin sanottu sekarengastus on kielletty eli nasta- ja kitkarenkaita ei saa käyttää sekaisin.
Tänä syksynä talvirenkaita vaihtaessa kannattaa olla erityisen tarkkana, sillä joulukuun alusta lähtien nastattomina talvirenkaina ei voi käyttää renkaita, joissa on pelkkä M+S–merkintä. Renkaista täytyy löytyä lisäksi myös 3PeakMountainSnowFlake eli niin sanottu vuoristomerkintä. Merkintä osoittaa, että rengas on tyyppihyväksytty vaativiin talviolosuhteisiin tarkoitetuksi talvirenkaaksi ja se täyttää standardin mukaisen lumipitovaatimuksen. Nastarenkaissa vuoristosymbolia ei tarvitse olla, mutta yleensä se on myös niissä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






