Pikainen täyskäännös autoveroalessa tyydyttää kauppiasta
Myyjän mielestä autoveron alentamisessa pitää edetä pienin askelin, jotta markkinat ehtivät sopeutua.
Automyyjä Jorma Toivonen Levorannan autoliikkeestä Raumalta pitää autoveroalen pikaista perumista järkevänä ja oikeana ratkaisuna. Kuva: JUHA SINISALOLiikenne- ja viestintäministeriön pikainen päätös liikenneuudistuksen vetämisestä takaisin oli oikea ja järkevä, toteaa automyyjä Jorma Toivonen Levorannan autoliikkeestä Raumalta.
Kaksi valmiiksi neuvoteltua kauppaa ehdittiin laittaa jo jäihin autoliikkeen toisessa myyntipisteessä maanantaina. Kun ministeriö käänsi kelkkansa ja perui autoveroalen, kaupat tehtiin saman tien tiistaina aamulla, Toivonen kertoo.
Toivonen ei usko, että autoverosähläys vaikuttaa autokauppaa. "Tuskin yhtään kauppaa menetettiin."
Hän arvelee, että päätöksen viivyttäminen viikkoja tai kuukausia olisi pysäyttänyt etenkin työsuhdeautojen kaupan ja hiljentänyt myös muuta kauppaa, vaikka tavalliselle autoilijalle asialla ei olisi ollut niin paljon merkitystä, mikä mukana olisi seurannut tuore vaihtoauto.
Toivonen teki maanantaina yhden autokaupan, vaikka autoveroasian perumisesta ei ollut tietoa. Vaihtoauto oli uudehko ja väliraha jäi joka tapauksessa pieneksi.
Jos autoveroa lähdetään alentamaan, se pitää tehdä pitkän ajan kuluessa, esimerkiksi 10 prosenttia vuodessa, jotta markkinat ehtivät sopeutua siihen, Toivonen korostaa.
Hän pitää utopistisena ajatusta, että vuoteen 2030 mennessä Suomessa olisi 250 000 täyssähköautoa. "Hybridejä voi olla, mutta ei täysin sähköllä kulkevia.
Toivonen testasi hiljan täyssähköautoa. Yön yli lataaminen tavallisesta autonlämmityspistokkeesta toi 16 kilometriä lisää ajomatkaa. "Ei sillä pitkälle pääse."
Hybridienkin edut ovat rajallisia ainakin maantieajossa. Toivosella oli aiemmin työmatkaa yli sata kilometriä. "Tuliterä hybridi kulutti seitsemän litraa sadalla, Samaan pääsi tavallisella kulkupelillä."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
