Kotimaisen työn kampanja kutsuu ruokayrityksiä mukaan
Oletko jo kuullut iskulauseen: Ostamalla kotimaisia tuotteita kympillä lisää kuukaudessa, syntyy 10 000 uutta työpaikkaa.
Ellet ole, pian kuulet siitä kaikkialla.
Iskulause nimittäin kertoo Suomalaisen työn liiton kampanjan idean. Ostamalla kotimaisia tuotteita, tuet kotimaista työllisyyttä.
Työtä tehdään myös kotimaisen ruuan puolesta, sillä kampanja keskittyy päivittäistavarakauppaan, josta suurin osa on ruokaa. Kampanja parantaakin viljelijöiden ja pienten ruokayrityksien mahdollisuuksia päästä kaupan hyllyille.
”Paikallistuottajat kuuluvat pieniin ja keskisuuriin yrityksiin, joihin työpaikkoja syntyy. Siksi paikallisia tuottajia kutsutaan mukaan”, Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo.
Suomalaisen työn liiton lisäksi mukana ovat alussa Kesko ja 44 tavarantoimittajaa.
”Ellei kampanja helpota myös pienten yritysten pääsyä kauppaan, se on epäonnistunut”, Ruokakeskon myyntijohtaja Ari Sääksmäki vahvistaa.
Kampanja tulee näkymään kaupoissa, mainoksissa ja sosiaalisessa mediassa koko vuoden. Mainosbudjetti on miljoona euroa.
”Suomalaisen työn näkökulmasta tämä on suurin kampanja vuosiin. Ruuan lisäksi käyttötavaran kauppa tulee mukaan myös”, Lausala sanoo.
Sinivalkoiseksi jalanjäljeksi nimetty kampanja tulee näkymään kaupoissa hyllyjen päädyissä ja tiskeillä.
”Kampanja pitää saada näkymään kaupoissa siinä hetkessä, missä kuluttaja tekee päätöksen. Kampanja toteutetaan päivittäistavarakaupassa, koska se on kuluttajalle helpoin tapa olla mukana”, Sääksmäki sanoo.
Kesko on valikoitunut kumppaniksi kauppiasverkoston vuoksi. Jos ruokayritys ei ole riittävän suuri tuottaakseen keskusliikkeelle, voi yhteyttä ottaa paikalliseen kauppiaaseen.
Sääksmäen mukaan K-kauppiaat ostivat suoraan tuottajilta tai yrityksiltä yhteensä 13 000 uutta tuotetta viime vuonna.
Pelkkää hyvää hyvyyttään Kesko ei kotimaista ruokaa mainosta, vaan myyntiä pitää tulla. Euromääräisiä tavoitteita Sääksmäki ei kerro.
Kampanjalle luodaan oma ilme, sitä suunnitellaan vielä alkuvuosi. Maaliskuussa on täysi rähinä päällä.
Kotimaisuudesta kertovat merkit kuten avainlippu ja sirkkalehtimerkki saavat seurakseen kampanjatunnuksen. Sääksmäki toivoo, että tavarantoimittajat käyttävät sitä tuotteissaan.
”Merkkiä voi käyttää vain K-ketjun kaupoissa myytävissä tuotteissa”, Suomalaisen työn liiton projektipäällikkö Merja Mantila muistuttaa.
Kampanja perustuu uskoon siitä, että kotimainen vetää.
Tutkimustulos viime keväältä kertoo, että 51 prosenttia suomalaisista ovat valmiita maksamaan enemmän kotimaisuudesta, jos se lisää työllisyyttä.
”Valintojen vaikutus työpaikkoihin on vähän unohtunut. Esimerkiksi Espanjassa ja Britanniassa on puhuttu paljon kotimaisesta työstä”, Lausala sanoo.
Myös Yhdysvalloissa kotimaista työtä kannustetaan.
Sikäläinen kauppaketju Walmart on luvannut ostaa seuraavan kymmenen vuoden aikana kotimaista työllisyyttä parantavia tuotteita 50 miljardilla dollarilla (noin 38 miljardia eurolla).
AIMO VAINIO
Ellei
kampanja
helpota myös
pienten yritysten
pääsyä kauppaan,
se on epäonnistunut.«
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
