Petteri Orpo: "Pitää olla järki ja tolkku, kun tätä ilmastonmuutoskeskustelua käydään ja mietitään toimia"
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo kaivoi kännykästään ottamansa tienvarsikuvan bussipysäkiltä Vaalasta. Pysäkki oli hautautuneena kinosten keskellä. Joukkoliikenne ei toimi kaikkialla.
Puheenjohtaja Petteri Orpon kokoomus kannattaa syyperusteista ja vastikkeellista sosiaaliturvaa. Siihen ei kuulu kansalaispalkka. Kuva: Carolina Husu"Autot kuuluvat teille" -julisti kokoomus maaliskuun tienvarsikampanjassaan.
Ja teille autot kuuluvat kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orponkin mukaan:
"Ei kai kukaan Suomessa kuvittele, että maassa voitaisiin elää ilman autoja. Mainos itsessään oli keskustelunavaus siitä, että pitää olla järki ja tolkku, kun tätä ilmastonmuutoskeskustelua käydään ja mietitään toimia."
Suomi on pitkien etäisyyksien maa:
"Suomessa on hyvin harvoja alueita, joissa voi pärjätä ilman autoa."
Orpo todistaa sanomaansa kaivamalla kännykästään ottamansa tienvarsikuvan bussipysäkiltä Vaalasta, Puolangan lähistöllä. Pysäkki on hautautuneena kinosten keskellä.
Toimivaa joukkoliikennettä ei ole mahdollista järjestää kaikkialla Suomessa.
Yksityisautoilussa kokoomus ei halua kieltää polttomoottoriautoja.
"Haluamme uudistaa autokantaa tuomalla edullisia vähäpäästöisiä autoja tavallisen ihmisen saataville, edistää uusien teknologioiden ja polttoaineiden kehittymistä."
Hyviä ilmastoaikomuksia – miten kokoomus ne rahoittaisi?
Orpo esittää autoveroon 200 miljoonan euro kevennystä pienipäästöisiin ja päästöttömiin autoihin. Tämä tarkoittaisi tuhansia euroja uuden auton ostohinnassa – ja toisi myös vaihtoautomarkkinoille lisää vähemmän saastuttavia autoja. Käytetty autokin on osa kiertotaloutta.
Rahoitus tulisi kokoomuksen mallissa järjestelmän sisältä:
"Ei polttoaineveroa korottamalla vaan auto- ja ajoneuvoveroista muualla: enemmän päästävien uusien autojen hinnat vastaavasti nousevat."
Ajoneuvoverosta on Orponkin mielestä vähitellen päästävä, mutta siirtymävaiheessa järkevä rahoitus edellyttää enemmän päästävien automallien ankarampaa verottamista.
Autoilu on välttämättömyys, ja Orpo sanoo haluavansa huolehtia siitä, että "ilmastonmuutostoimet eivät tule kohtuuttomiksi tavalliselle ihmiselle."
Uusien polttoaineiden kehittämisessä Petteri Orpo mainitsee valtionyhtiö Nesteen. Yhtiö on kehittänyt 100-prosenttisesti jätteistä jalostettavan biodieselin. Se vähentää 90 prosenttia hiilidioksidipäästöjä verrattuna normaaliin dieseliin.
Orpo kertoo perheineen ajavansa ja omistavansa vuoden 2014 mallia olevan BMW X3 -maasturin. Dieseliä kuluu 6,5 litraa sadalla kilometrillä. Auto on turkulaiselle Orpon perheelle ollut välttämätön, kun perheen on tarvinnut ajaa puolison sairaita vanhempia katsomaan ja hoitamaan Kainuuseen aikaan katsomatta. Seuraava auto on todennäköisesti päästöiltään nuukempi.
Kokoomus ja Petteri Orpo uskovat teknologian kehittymiseen ja markkinoihin, jolloin ei tarvita kieltoja ja holhoamista. Markkinat toimivat myös ruuassa ja ruokavalinnoissa, jotka ovat niin ikään nousseet yhdeksi keskeiseksi teemaksi eduskuntavaalikeskusteluissa.
"En usko kieltoihin tai lihaveroon ruuassakaan. Ihmiset ovat vastuullisia. Kasvisruuan syönti kasvaa trendinomaisesti, on kasvanut jo pitkään."
Orpo kiertää nyt puheenjohtajana vaalitentistä ja haastattelusta toiseen. Ylen ensimmäisessä suuressa vaalitentissä kokoomuksen Orpolle kellotettiin eniten puheaikaa, mutta paljon jäi silti puhumatta, suomalaisesta ruuastakin.
Varsinaissuomalainen Orpo on syntynyt Köyliössä ja muuttanut aikanaan opiskelemaan Turkuun. Yliopiston yhteiskuntatieteellisessä pääaineena oli taloustiede. Ekonomisti on päässyt valtiovarainministerinä käytännössä ohjaamaan talouspolitiikkaa.
Kansalaispalkkaa ei kokoomus eikä Orpo kannata:
"Suomessa hyvinvointi perustuu vain ja ainoastaan työntekoon. Hyvinvointimme pystytään pitämään väestön ikääntyessäkin korkealla vain sillä, että mahdollisimman moni työikäisistä ja -kykyisistä käy töissä. Korkean työllisyysasteen kanssa vastikkeeton perustulo ei ole samaan aikaan mahdollista, kun toimeentulo ei voi perustua naapurin työssäkäyntiin."
Orpo seurasi valtiovarainministeriön työhuoneen ikkunastaan Senaatintorilla ilmastolakossa perjantaina olleiden koululaisten kulkuetta:
"Parempi syy lakkoilla kuin poliittiset lakot."
Fakta: Kokoomus
Ylen mittauksessa maaliskuussa kokoomuksen kannatus oli 16,2 prosenttia.
Kevään 2015 vaaleissa puolue sai 37 paikkaa menettäen seitsemän kansanedustajapaikkaa.
Petteri Orpo (s.1969) on toiminut kansanedustajana vuodesta 2007 ja kokoomuksen puheenjohtajana kesäkuusta 2016.
Valittu eduskuntaan Varsinais-Suomen vaalipiiristä. Hän on työskennellyt Juha Sipilän (kesk.) hallituksen valtiovarainministerinä kesäkuusta 2016, sekä kesäkuusta 2017 pääministerin sijaisena.
Aiemmin Orpo oli Alexander Stubbin (kok.) hallituksen maa- ja metsätalousministeri 2014–2015 ja Sipilän hallituksen sisäministeri 2015–2016. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri.
Lue lisää: Video: Kokoomuksen Petteri Orpon erikoistarjous maaseudulle
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

