Autotehdas kiihdyttää vastavirtaan
Notkeus ja täsmällisyys vakuuttavat saksalaisia.
Mersun A-mallia valmistava Valmet Automotive sai syksyllä uuden tilauksen, se alkaa valmistaa Mercedes-Benzin GLC -katumaasturia. Kuva: Pasi LeinoUudenkaupungin autotehdas porskuttaa vasten taantumaa. Valmet Automotiven notkeus ja täsmällisyys ovat vakuuttaneet saksalaiset. Tehtaan tuotanto on kasvussa ja lisää väkeä on palkattu töihin.
Syksyllä vahvistettiin, että Uudenkaupungin autotehdas alkaa valmistaa Mercedes-Benzin GLC-mallia. Tieto uuden automallin varmistumisesta pyöräytti Uudenkaupungin autotehtaalla hyvän pörinän päälle.
"Mercedes-Benzin A-sarjan vaatima uusi tuotantolinja saatiin pystyyn maailmanennätysajassa ja nyt tavoite on yhtä kova", tuotantojohtaja Pasi Rannus kertoo.
"Valmet Automotivelle haaste on mieluinen, sillä suunnittelu-, valmistus- ja palveluprosessien kehittäminen ovat juuri yrityksen ydinosaamista. Asiakas tilaa tuotteen ja määrittelee laatuvaatimukset. Meidän tehtävämme on suunnitella ja toteuttaa tuotantoprosessit", Rannus kertaa.
Yrityksen onnistumista todentaa se, että osia Uudenkaupungin autotehtaan nykyisistä tuotannon ratkaisuista on otettu käyttöön myös muilla autonvalmistajilla.
Globaaleilla markkinoilla ei saa mitään lahjaksi, vaan valmistajat valitaan kansainvälisessä kilpailutuksessa. Uuden automallin saaminen on osoitus kyvystämme vastata asiakkaan laatu- ja toimitusvaatimuksiin, Rannus korostaa.
Uudenkaupungin autotehdas kestää nykyaikaisuudessaan kansainvälisen vertailun. Esimerkiksi yli 200 robotin valtakunnan, korihitsaamon automaatioaste on yli 90 ja maalaamon 80 prosenttia. Edelleen kuitenkin lähes jokaisessa vaiheessa tarvitaan myös käsityötä.
"Autoja ei valmisteta enää varastoon, vaan kaikki tehdään tilaustyönä. Kun asiakas tilaa auton, tieto siitä välitetään Saksaan ja sieltä edelleen Uuteenkaupunkiin."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
