Vanhemmat dieselautot käyttökieltoon EU-linjauksen takia? Autoliitolta tiukka jyrähdys asiaan
Autoliiton mukaan tulkinnan jälkikäteinen muuttaminen on mahdotonta.Euroopan unionin tuomioistuimen ja Euroopan komission tuoreen linjauksen on pelätty asettavan lukuisat vanhemmat dieselautot käyttökieltoon.
Asia voisi koskea nykyistä, vuonna 2017 käyttöönotettua WLTP-päästömittausstandardia edeltävän NEDC-standardin mukaisia autoja.
Käytännössä vanha NEDC-standardi oli yksinkertaisemmin ja sitä kautta epätarkemmin tehty päästömittaus.
Komission linjauksen perusteella autojen tulisi täyttää päästöille asetetut raja-arvot kaikissa, myös NEDC-standardista poikkeavissa, tilanteissa.
”Tulkinnan muuttaminen jälkikäteen on mahdotonta.”
”Käytännössä tällaisen jo hyväksytyn tyyppihyväksynnän tulkinnan muuttaminen jälkikäteen on mahdotonta”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen huomauttaa kuitenkin yhdistyksen tiedotteessa.
Hänen mukaansa perustuslakiin pohjautuvan omaisuudensuojaperiaatteen mukaan kerran liikennekäyttöön tietyn tyyppihyväksynnän mukaisesti hyväksyttyä autoa saa käyttää sen elinkaaren loppuun saakka.
”Jos tällaiset autot halutaan asettaa käyttökieltoon, omaisuudensuojan mukaan valtion pitäisi lunastaa jokainen ajoneuvo käypään arvoonsa, mikä ei ole käytännössä mahdollista.”
”Onhan meillä nytkin liikenteessä vanhoja autoja, jotka eivät täytä mitään päästörajoja, eikä niiden päästöjä valvota katsastuksen yhteydessä”, Nieminen huomauttaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









