Tekniikka&Talous: Venäjän ainoa lentotukialus on nyt toimintakyvytön – puskee paksua savua ja tekniikka ”maailman huonoin”
Kansainvälisen politiikan lehti National Interestin mukaan Venäjällä ei ole voimavaroja korjata muutenkin teknisesti vanhentunutta lentotukialustaan.
National Interestin mukaan jo aluksen vuonna 1985 tapahtuneesta käyttöönotosta lähtien mekaaniset viat ovat vaivanneet lentotukialus Admiral Kutznetsovia. Kuva: Forsvaret / LehtikuvaVenäjän ainoa lentotukialus Admiral Kuznetsov on toimintakyvytön, arvioi yhdysvaltalainen kansainvälisen politiikan lehti The National Interest kahdessa tuoreessa artikkelissaan. Aiheesta uutisoi suomeksi eilen keskiviikkona Tekniikka&Talous.
The National Interestin mukaan useimmat asiantuntijat pitävät Kuznetsovia jo lähtöjään maailman huonoimpana lentotukialuksena, joka tekee Venäjän suorastaan naurunalaiseksi. Se on teknisesti niin vanhentunut, että Venäjän kannattaisi luopua siitä eikä kaataa sen korjaamisen ja ylläpitoon lisää rahaa.
Vanhentuneen tekniikan ongelmista pahin on aluksen energianlähteen rajoittama toiminta-aika ja -säde. Siinä missä ydinreaktorikäyttöiset lentotukialukset purjehtivat vuosikymmeniä yhdellä ”tankkauksella”, Kuznetsov polttaa uuneissaan masuuttia eli bunkkeriöljyä eli venäläistä huonolaatuista raskasta polttoöljyä. Tällä fossiilisella käyttövoimalla alus kykenee toimimaan vain 45 päivää kerrallaan.
Masuuttiöljyn epäpuhtaasta palamisesta syntyvä noki värjää pakokaasut paksusti savunmustiksi. Tummat savupilvet ovatkin Admiral Kuznetsoville suorastaan tavaramerkki, josta alus on tunnettu.
National Interestin mukaan jo aluksen vuonna 1985 tapahtuneesta käyttöönotosta lähtien mekaaniset viat ovat vaivanneet Kutznetsovia.
Yksi kroonisista vioista on polttoaineen syöttö, joka puolestaan on usein rajoittanut aluksen vauhtia, T&T kertoi kaksi vuotta sitten. Ongelmat aiheutuvat huonolaatuisista boilereista ja putkista, jotka aluksessa on ollut alusta asti.
Masuutti on nimittäin kuin asvalttia, jota pitää lämmittää, että se saadaan juoksevaan muotoon. Admiral Kuznetsovilla on joukko boilereita tätä varten.
Vuonna 2012 palatessaan Syyrian rannikolta Kuznetsov menetti konetehot kokonaan. Se jäi ajelehtimaan Biskajanlahdelle Espanjan ja Ranskan rannikoiden edustalle. Lentotukialusta saattamaan oli määrätty hinaaja, joka toi sen kotiin yli 4 000 kilometrin loppumatkan.
Tällä hetkellä alusta on pidetty Kuolassa Murmanskin lähellä korjattavana vuodesta 2018 alkaen eli kuuden vuoden ajan. Kesällä 2022 lentotukialus siirrettiin vesiltä kuivatelakalle.
Korjaustöiden yhteydessä on sattunut useita onnettomuuksia. Esimerkiksi syksyllä 2019 aluksella pääsi valloilleen tulipalo, jossa kuoli ainakin yksi työntekijä ja loukkaantui kymmenen.
Kolme vuotta myöhemmin kuivatelakalle siirron jälkeen Admiral Kuznetsovia kuritti toinenkin tulipalo, NI lisää. Jopa nosturi on romahtanut aluksen kannelle.
Kun työt ovat sujuneet kaoottisesti, ja samalla Venäjän itsensä aloittama sota Ukrainassa syö maan resursseja, ei ole todennäköistä, että lentotukialusta saataisiin käyttökuntoon nähtävillä olevassa tulevaisuudessa, National Interest arvioi. Tähän seikkaan lehti perustaa näkemyksensä Kuznetsovin toimintakyvyttömyydestä.
Admiral Kuznetsov osallistui sotatoimiin viimeksi vuonna 2016, Forbes kertoo. Tuolloin MiG-29-hävittäjät nousivat sen kannelta itäisellä Välimerellä kohti Syyriaa, missä Venäjä pommitti Syyrian kapinallisryhmittymiä.
NI muistuttaa, että Venäjän laivaston epäonnistumisista ei voida päätellä oikeastaan mitään siitä, miten maa pärjää maasodassa. Venäjän sotilaallinen vahvuus on aina painottunut maavoimiin, ja merivoimat ovat osa-alueista heikoin.
Lisäksi yhteistyö Kiinan kanssa saattaa tulevaisuudessa antaa Venäjälle myös mahdollisuuden uudenaikaisen lentotukialuksen rakentamiseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









