Halua on, aikaa ja rahaa ei - alle puolet pk-yrityksistä uskoo digitalisaatioon
Pk-yrittäjistä alle puolet uskoo voivansa parantaa tuottavuutta ja hillitä kustannuksia digitalisaation avulla, kertoo Soneran teettämä kysely.
Nykyaikaiset verkkoyhteydet mahdollistavat muun muassa etätyön ja pilvipalvelujen sujuvan käytön. Yli puolet pk-yrityksistä kertoo hyödyntävänsä jotakin uusia teknisiä ratkaisuja toiminnassaan.Yrittäjillä vaikuttaisi olevan digitalisaatioon haluja enemmän kuin rahkeita, sillä 57 prosenttia vastanneista pitää digitalisaatiossa onnistumista vähintään melko tärkeänä. Erittäin tärkeäksi sen kokee viidennes.
Esteeksi digi-investoinneille nousevat ajan ja investointeihin käytettävissä olevien varojen puute sekä vähemmässä määrin osaamisvaje.
EU:n tuore vertailu osoitti, että Suomessa pk-yritykset ovat digitalisaatiossa muusta EU:sta jäljessä.
Toimettomiksi pk-yritykset eivät ole kuitenkaan jääneet. Noin kolmannes vastaajista on esimerkiksi siirtänyt myyntiä ja asiakaspalvelua verkkoon.
Tärkeimmäksi digitalisaation kokevat kasvuhakuiset pk-yritykset. Mitä suurempi pk-yritys on, sitä todennäköisemmin yrittäjä arvioi onnistuvansa digiloikassa.
Digitalisaatiossa edelläkävijöitä ovat kasvuhakuiset, nuoret pk-yritykset, joita vetävät keski-ikäiset tai sitä nuoremmat yrittäjät. Monet yrityksistä tarjoavat asiantuntija- tai projektinhallintapalveluita tai käyvät vähittäiskauppaa.
Digiasiat jakavat yrittäjät kahtia: nuori sukupolvi tuntee tietotekniikan ja pitää digitalisaatiota tärkeänä menestystekijänä. Monet vanhemmista yrittäjistä eivät käytä laajalti nykyaikaisia tietoliikennepalveluja eivätkä ole niistä kovin kiinnostuneita.
Soneran yrittäjäkyselyyn vastasi verkossa 1 170 yrittäjää viime marras–joulukuussa. Kyselyyn osallistui laajalti eri toimialojen yrittäjiä, joiden yritys työllistää alle 50 henkeä.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

