Maantiet kärsivät poikkeuksellisesta talvesta: Etelässä päällystevaurioita, pohjoisessa pääkallokelejä
Leuto talvi ja jatkuva märkyys myös lisää nastarenkaiden kuluttavaa vaikutusta, mikä nopeuttaa teiden urautumista.
Plussasta miinukselle sahannut talvikeli ja sulamisvedet ovat aiheuttaneet teiden päällystevaurioita erityisesti eteläisessä Suomessa. Arkistokuva. LEHTIKUVA / Jussi Nukari.Edestakaisin plussasta miinukselle sahannut talvikeli, sulamisvedet ja sateiset säät ovat aiheuttaneet teiden päällystevaurioita erityisesti eteläisessä Suomessa, kertoo Väylävirasto tiedotteessa. Pohjoisessa puolestaan haasteena ovat olleet erityisen liukkaat vesikaljamakelit.
Viraston mukaan hauraat asfalttipäällysteet vaurioituvat päällysteiden päälle jääneestä vedestä, vuoroittaisesta jäätymisestä ja sulamisesta sekä liikenteen rasituksesta.
”Kun reikiintyminen pääsee alkuun, vaurioitunut kohta voi kasvaa nopeastikin varsinkin talviaikana. Paikoin reiät saattavat olla myös piilossa veden alla”, sanoo teiden kunnossapidon asiantuntija Ossi Saarinen tiedotteessa.
Leuto talvi ja jatkuva märkyys myös lisää nastarenkaiden kuluttavaa vaikutusta, mikä nopeuttaa teiden urautumista.
Väyläviraston mukaan asfaltin paikkaaminen on märissä olosuhteissa vaikeaa, minkä takia ainoaksi parannuskeinoksi jää monesti vain nopeusrajoitusten alentaminen ja päällystevaurioista varoittavien liikennemerkkien asentaminen.
Liikenneturvallisuutta vaarantavat vauriot pyritään Väyläviraston mukaan kuitenkin paikkaamaan olosuhteista huolimatta.
Esimerkiksi Varsinais-Suomen ely-keskus kertoo tiedotteessa, että teiden paikkaamistarvetta on pelkästään Varsinais-Suomessa valtavasti. Ely-keskuksen mukaan tilanne on erittäin haastava.
Pohjois-Suomessa on kamppailtu teiden liukkauden kanssa.
Teiden päällä olevien polanteiden sulaminen paikoin päältä päin on Väyläviraston mukaan aiheuttanut niin sanottua vesikaljamakeliä. Vesikaljamakelissä jäisen polanteen päällä on vettä, mikä vaatii teillä liikkuvilta erityistä tarkkaavaisuutta.
Väyläviraston mukaan liukkautta torjutaan vilkasliikenteisillä teillä suolaamalla. Rauhallisemmilla tieosuuksilla liukkautta vastaan taistellaan hiekoittamalla.
”Tänä talvena tilanne on ollut kunnossapitäjälle haastava, kun toimenpiteiden vaikutukset eivät ole aina olleet riittävän pitkäkestoisia kelien vaihdellessa. Joissain tapauksissa vesisade on saattanut poistaa hiekoituksen vaikutuksen kokonaan”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen.
Ilmastonmuutos aiheuttaa muun muassa aiempaa lauhempia talvia, minkä myötä sen vaikutukset näkyvät voimakkaammin myös maanteillä. Väylävirasto kertoo sopeutuvansa muuttuviin keliolosuhteisiin muun muassa kehittelemällä uudenlaisia tiepäällysteitä.
Väylävirasto kehottaa ilmoittamaan teillä havaituista vaurioista eteenpäin. Kiireellisistä liikennettä vaarantavista ongelmista voi ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle numeroon 0200 2100. Muista ongelmista voi ilmoittaa liikenteen asiakaspalvelun Palauteväylän verkkosivuilla tai numeroon 0295 020 600.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



