Suuret viejät kisaavatKiinan ruokamarkkinoista
KALIFORNIA, USA
Samaan aikaan kun Kiina pyrkii kasvattamaan omaa ruuan tuotantoaan, muut maat kilpailevat osuuksista näillä maailman suurimmilla elintarvikemarkkinoilla.
Yhdysvaltojen maatalousvientiä Kiinaan ovat tähän saakka hallinneet naudanliha ja eläinten rehut. Maitotuotteiden osuus on nyt nousussa.
Yhdysvaltain toiseksi suurin meijeriosuuskunta, 470 kalifornialaisen maidontuottajan yhteinen California Dairies, on yksi Kiinan markkinoihin investoivista. Se sijoittaa 35 miljoonaa dollaria kotimaan jalostuslaitoksiin, joissa tuotetaan Kiinan ja laajemminkin Aasian markkinoitten suosimaa maitojauhetta. Tavoitteena on nostaa Kiinan viennin osuus viidestä prosentista kolmannekseen.
Toistaiseksi amerikkalaisen maitojauheen vienti on polkenut paikoillaan. Viime vuonna se oli vaatimattomat 14 900 tonnia. Uusseelantilaiset veivät Kiinaan maitojauhetta 379 700 tonnia.
Muilta osin Kalifornian maataloustuotteiden vienti Aasiaan on kasvussa. Alue vei toissa vuonna Kiinaan ja Hong Kongiin tuotteita 1,4 miljardin dollarin arvosta. Viennin arvo oli lähes kaksinkertainen vuoteen 2008 verrattuna.
Erilaisia vientikampanjoita on kokeiltu. Kiinaan on jopa lähetetty missiehdokas mainostamaan pistaasipähkinöitä.
Kalifornian mantelintuottajat ovat järjestäneet kiinalaisopiskelijoille ruokaohjekilpailuja.
Pohjoisen Kalifornian kuuluisa viinialue Napa on mainostanut viinejään Shanghain ja Pekingin ulkomainoksissa.
Kiina haluaa tuontia, mutta pyrkii samalla nostamaan elintarvikeomavaraisuutensa 80 prosenttiin. Hallitus on varannut tavoitteen toteuttamiseksi seuraavien viiden vuoden aikana 746 miljardia euroa.
Omavaraisuuden vahvistaminen ei ole helppoa. Kiinalla on ruokittavanaan 1,4 miljardia suuta eli melkein neljännes maapallon asukkaista. Sen rajojen sisällä on kuitenkin vain seitsemän prosenttia maailman viljelykelpoisesta maatalousmaasta.
Kun kiinalaiset vaurastuvat, heidän ruokatottumuksensa muuttuvat länsimaiseen suuntaan ja esimerkiksi proteiinin kulutus kasvaa.
Grocery Distribution -instituutin mukaan Kiinan elintarvikemarkkinoiden kasvu on Yhdysvaltoihin verrattuna kaksinkertaista.
Kiinalaisten luottamus oman maan maitotuotteiden turvallisuuteen on horjunut. Neljä vuotta sitten koettu vauvanruokien myrkytysepidemia lisäsi kiinnostusta ulkomaisia tuotteita kohtaan. Samoin kävi, kun huhtikuussa epäiltiin, että jugurtissa on käytetty ihmisravinnoksi kelpaamatonta hyytelöä.
Omaa maidontuotantoa varten Kiinassa ei ole läheskään tarpeeksi lehmiä. Niitä arvioidaan olevan 12 miljoonaa, mutta keskituotos on paljon heikompi kuin muissa maissa.
Wall Street Journal -lehden mukaan 100 000 hiehoa seilaa tänä vuonna monikerroksisissa laivoissa Kiinaan Uruguaysta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista.
Uusi-Seelanti vie Kiinaan selkeästi eniten elintarvikkeita. Australia ja Iso-Britannia ovat myös kääntäneet katsettaan Aasiaan.
13 000 uusseelantilaisen maataloustuottajan omistama monikansallinen Fonterra on perustanut tai perustamassa Kiinaan ainakin neljä 12 000 lypsylehmän tuotantolaitosta. Yritys aikoo tuottaa Kiinassa miljardi litraa maitoa vuoteen 2020 mennessä.
Brititkin ovat liikkeellä. Pääministeri David Cameron kertoi vuoden alussa, että hallitus tukee ruoan ja juomien vientiä Kiinaan ja muualle Aasiaan.
Brittiläisellä Tesco-ketjulla on Kiinassa jo sata tavarataloa.
Australian maatalousviennistä 15 prosenttia menee Kiinaan.
Japani on vakavasti mukana kisassa nyt, kun Fukushiman ydinonnettomuus on jäämässä taka-alalle.
Japani, Etelä-Korea ja Kiina ovat juuri sopineet vapaakauppaneuvottelujen aloittamisesta vielä tänä vuonna.
RAIJA RAPO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
