Ei mopoautolla mahottomia
Mopoauto on kotonaan taajamissa ja pienillä teillä. Jyrkissä ylämäissä vauhti alkaa hyytyä perinteisten mopojen tapaan. Lauri Salminen Kuva: Viestilehtien arkistoKun ajorytmi löytyy, pärjää mopoautolla liikenteessä ihan hyvin. Oikeat autot menevät tietysti ohi, mutta menköön. Kyllä tässä pikkuhiljaa tullaan perässä.
Mopoautojen nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa. Siksi tärkein turvavaruste on taustapeili. Takaa tulevaa liikennettä on syytä tarkkailla erityisen huolellisesti. Kun muistaa, ettei itse tee mitään yllättävää, antaa takaa tuleville nopeammille mahdollisuuden turvalliseen ohitukseen.
Reitit on kuitenkin syytä miettiä siten, että pystyy välttämään valtatiet. Kun autot hujahtavat yli 80 kilometriä tunnissa ohi, auton pienuuden muistaa.
Maaseudun Tulevaisuus pikatestasi kaksi suosittua mopoautoa, Ligierin IXO Treckin ja Microcarin mallin M.go SX:n.
Koeajon perusteella mopoauto on kuin pieni ja halpa auto, joka ei kulje kovin nopeasti. Molemmat autot olivat kuitenkin suuntavakaita ja tukevia ajaa.
Ligierissä oli parempi ohjaustuntuma, mutta Microcar nokitti sen suuremman tehon ansioista.
Hyvä kiihtyvyys tuntuu tärkeältä. Kuskille tulee tunne, että tarvittaessa pääsee alta pois. Autojen kiihtyvyydessä on yllättävän suuri ero, vaikka käytössä ovat samat 5,4 hevosvoimaa.
Moottorista syy kuitenkin löytyy. Ligierissä on Lombardinin Progress-moottori, Microcarissa on saman valmistajan suorasuihkutusmoottori. Ligieriin suorasuihkutuksen saa noin tuhannen euron lisämaksusta.
Microcarissa oli erinomainen kuljettajan penkki ja ajoasento. Ligier on vetävämmän näköinen, mutta Microcar tuntui selvästi kypsemmältä ja suuremmalta autolta.
Microcarin huonoja puolia on tunnoton ohjaus ja ohutkehäinen ratti. Ligier tuntui istuvan tiessä paremmin.
wMolemmissa on yllättävän suuri tavaratila. Tosin Ligierin takaluukussa ei ole kahvaa tai avausnappia. Se ei ole kovin kätevää.
Ajokokemukset voisi oikeaan autoon tottunut kuski tiivistää seuraavasti: jos molemmista autoista keräisi hyvät puolet ja laittaisi samaan autoon, olisi paketti aika hyvä.
Varusteita autoissa on oikean auton verran. Löytyy sähköikkunat ja kauko-ohjattu keskuslukitus. Microcarissa on myös turvatyyny.
Sisätilojen yleisilme on muovinen ja osat tuntuvat autoon tottuneelle heikoilta. Yksi syy lienee se, että mopoauton paino on rajoitettu 350 kiloon. Laadukkaat osat ja esimerkiksi äänieristys tuovat nopeasti painoa.
Näkyvyys taakse on melko heikko, sillä takapilarit ovat suuret ja takaikkuna pieni.
Autot valmistetaan Ranskassa.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
