Olvin liikevoitto laski mutta myynti ylitti maagisen 900 miljoonan litran rajan
Juomakonserni Olvin liikevaihto kasvoi viime vuonna 26 prosenttia ollen noin 584 miljoonaa euroa.Olvin Oyj myi juomia viime vuonna ennätystahtiin, mikä veti myös liikevaihdon uuteen ennätykseen seitsemättä vuotta peräkkäin.
Liikevaihto kasvoi 26 prosenttia noin 584 miljoonaan euroon. Myytyjen litrojen määrä kasvoi 12 prosenttia ja ylitti ensimmäistä kertaa 900 miljoonan litran rajan ollen 956,1 miljoonaa, konserni kertoo tiedotteessaan.
Oikaistu liikevoitto oli viime vuoden lukemissa eli hieman alle 60 miljoonaa euroa mutta vertailukelpoisuuteen vaikuttavat erät laskivat liikevoiton 22,4 miljoonaan euroon. Tilikauden tulos oli 7,5 miljoonaa euroa.
Toimitusjohtaja Patrik Lundell toteaa tiedotteessa, että syys–joulukuussa myynti kasvoi voimakkaasti mutta kustannusinflaatio painoi kannattavuutta. Myynti veti erityisesti vähittäiskaupoissa sekä ammattikeittiöissä, kuten ravintoloissa. Ravintolossa meni hyvin etenkin siksi, että koronarajoitukset eivät enää vaikuttaneet joulusesonkiin.
Syys–joulukuussa vienti väheni, koska kauppa sotaa Ukrainassa käyvälle Venäjälle lopetettiin vuosi sitten maaliskuussa.
Ukrainan sota on lisännyt merkittävästi liiketoiminnan riskejä mutta toistaiseksi myynnin menetykset eivät konsernin mukaan ole olleet merkittäviä.
Pakkausmateriaalien saatavuudessa oli ongelmia jo koronapandemian takia, mutta Ukrainan sota on entisestään vaikeuttanut tilannetta erityisesti tölkkien ja lasipullojen osalta.
Pakkausmateriaalien hinnat ovat kallistuneet entisestään. Lisäksi raaka-aineiden hinnat, erityisesti ohramaltaan, sokerin ja hiilidioksidin, ovat nousseet nopeasti ja niiden saatavuus on heikentynyt.
Lisäksi sekä polttoaineiden että erityisesti energian hinta on noussu, mikä vaikuttaa kannattavuuteen ja logistiikkakustannuksiin.
Yleinen kustannusinflaatio vaikuttaa kuluttajien kukkaroihin. Ihmiset ostavat aikaisempaa edullisempia tuotteita, ja Olvin arvion mukaan kokonaiskulutus saattaa laskea.
Olvi-konserni odottaa tilikauden 2023 oikaistun liikevoiton laskevan tästä vuodesta.
Kuluvan vuoden myyntimäärien ja liikevaihdon konserni arvioi kehittyvän suotuisasti. Liikevoittoon vaikuttaa kustannusten nousu, mikä viedään lopputuotteiden hintoihin.
”Hinnankorotusten ajoittumisen ennakointi on haasteellista ja korotusten suuruudessa tulee huomioida kuluttajakysynnän heikentyminen”, konserni toteaa tiedotteessaan.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


