Kysyntä räjähtänyt kasvuun
Luonnonkosmetiikan suosio kasvaa valtavaa vauhtia Suomessa ja maailmalla.
”Viime vuosina kasvu on ollut 20 prosentin luokkaa”, Pro Luonnonkosmetiikka ry:n puheenjohtaja Ann-Mari Patshijew kertoo.
Kaiken kaikkiaan luonnonkosmetiikan osuus on noin kymmenes Suomessa myydystä kosmetiikasta, hän arvioi.
Pro Luonnonkosmetiikka perustettiin vuonna 2006 edistämään ympäristöystävällisten ja kuluttajille turvallisten kosmeettisten valmisteiden käyttöä.
”Kosmetiikka-ala on valheita täynnä”, Patshijew manaa. Kuluttajille mainostetaan luonnollisuutta, vaikka 99 prosenttia raaka-aineista olisi synteettisesti valmistettuja.
Markkinoille kaivattiin oma kriteeristö, jolla luonnonkosmetiikka määritellään.
Koska Suomessa ei ole kansallista luonnonkosmetiikan sertifikaattia myöntävää tahoa, yhdistys on ottanut omiin kriteereihinsä mallia kansainvälisesti tunnustetuista sertifikaateista.
Luonnonkosmetiikan valmistuksessa suositaan luonnonmukaisia raaka-aineita, joiden alkuperä on jäljitettävissä.
”Luonnonkosmetiikassa otetaan huomioon koko tuotteen elinkaari. Ympäristökuormitus minimoidaan kaikissa työvaiheissa tuotekehityksestä pakkausmateriaalien valintaan”, Patshijew havainnollistaa.
Pro Luonnonkosmetiikan jäsenistöön kuuluu 20 luonnonkosmetiikkaa maahantuovaa tai valmistavaa yritystä.
Näistä seitsemän valmistaa luonnonkosmetiikkatuotteita Suomessa: Aamumaa, Blueberry Living, Aromatica, Frantsila, Lily Alexandra, Vihreä Kosmetiikka ja Vivisanté Finland.
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
