"Yrittäjän pitää uskaltaa myös nostaa hintoja"– professori patistaa osuuskuntia ottamaan mallia saksalaisyrityksistä
Yrittäjyyden professori Arto Lahden mielestä suomalaisyritysten pitäisi painottaa laatunäkökulmaa ja pyytää hyvästä laadusta myös hyvää hintaa.
Yrittäjyyden emeritusprofessori Arto Lahti kannustaa suomalaisyrityksiä ottamaan mallia Saksasta. Kuva: Markku VuorikariOsuuskuntien kansainvälistymisen avain on asiakaskeskeinen toiminta.
Osuuskunnat tuntevat asiakkaidensa tarpeet ja ne kiinnittyvät vahvemmin paikalliseen yhteisöön, kuin globaalit suuryritykset, Aalto-yliopiston yrittäjyyden professori Arto Lahti painottaa.
Lahden mukaan osuuskunnat voisivat ottaa mallia saksalaisista talousopeista. Saksa on ylivoimainen pienyritysten kansainvälistymisessä. Maassa on noin 400 000 kansainvälistynyttä yritystä, joiden tausta on usein perheomistuksessa ja alueilla.
"Saksan talous perustuu perheyrityksiin, jotka kansainvälistyvät", Lahti painotti tiistaina osuustoiminnan kansainvälistymistä käsitelleessä seminaarissa Helsingissä.
Suomessa on Lahden mukaan noudatettu liikaa amerikkalaisperäisiä talousoppeja, jotka korostavat tehokkuutta ja kilpailua.
"Osuuskuntien pitää menestyä resursseilla, jotka niillä luontaisesti on olemassa."
Lahden mielestä suomalaisyritysten pitäisi painottaa laatunäkökulmaa ja pyytää hyvästä laadusta myös hyvää hintaa. Se on myös ruokamarkkinoilla ase halpuutusta vastaan.
"Yrittäjän pitää myös uskaltaa nostaa hintoja ja perustella se oikein. Isännistä se talouden kasvu lähtee."
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
