MTK-Pirkanmaan kevätkokouksessa: ”Some on merkittävä kanava vaikuttaa”
Tyhjänä ammottavat leipähyllyt Vaasan ruispalojen ympärillä ovat esimerkki sosiaalisen median voimasta, muistutti Hannu Karppila Kangasalta MTK-Pirkanmaan kevätkokouksessa
Sosiaalisessa mediassa on voimaa, todettiin MTK-Pirkanmaan kokouksessa. Siitä on liiton mukaan osoituksena muun muassa viljelijöiden traktorimarssin saama näkyvyys. Kuva: Kuvankaappaus Twitteristä: #traktorimarssiYLÖJÄRVI
MTK-Pirkanmaan kevätkokousväkeä kannustettiin käyttämään rohkeasti sosiaalista mediaa, jotta viljelijöiden ääni kuuluu riittävän kovaa ja kauas.
Esimerkiksi viljelijöiden maaliskuinen traktorimarssi tuskin olisi saavuttanut niin paljon huomiota, jos sadat twiitit, Facebook-jaot ja you tube -videot eivät olisi kertoneet tapahtumasta.
Liiton toiminnanjohtaja Visa Merikoski kannusti ja toivoi, että kenttä tulee mukaan someen. ”Se on merkittävä kanava, jossa voimme vaikuttaa.”
Samaa sanoi kangasalalainen Hannu Karppila, joka rohkaisi viljelijöitä jakamaan monipuolisesti tekstejä ja videonpätkiä. Hän kertoi esimerkkinä somen voimasta ruokakaupoissa otetut valokuvat, joissa oli tyhjiä leipähyllyjä Vaasan ruispaloja lukuun ottamatta. Kuluttajat protestoivat päivityksillään sitä, että ruispaloissa käytetään puolalaista, glyfosaatilla pakkotuleennutettua ruista.
Karppila neuvoi kuitenkin, ettei samaa päivitystä kannata jakaa liian monta kertaa tai se menettää voimansa. Myös niin sanottuja myöhäisen lauantai-illan sometuksia kannattaa välttää.
Kokouksessa keskusjärjestön puolesta puhunut edunvalvontajohtaja Perttu Pyykkönen otti hänkin kantaa sosiaaliseen mediaan. Maaseudun Tulevaisuudella on tärkeä rooli jäsenviestinnässä, mutta sosiaalista mediaa ei pidä unohtaa. Se on tärkeä viestintäkanava erityisesti nuorille.
Jäsenviestintään liittyen MT sai sapiskaa siitä, ettei lehden toimittajia näy kaikissa liittojen kokouksissa. ”Täällä ovat teidän omistajanne, jotka maksavat koko lystin.”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

