Venäjän-tuontikielto romahduttiValion haaveet ennätyksestä
Valion Venäjän yhtiön liikevaihto jäi viime vuodelta arviolta 260 miljoonaan euroon, kun vuoden alun tahdilla se olisi noussut kaikkien aikojen parhaaksi eli yli 400 miljoonaan euroon. Varsinkin tuoretuotteiden myynti kasvoi Pietarin ja Moskovan seuduilla nopeasti alkuvuonna.
Myös yhtiön tulosvauhti oli erinomainen.
”Vielä heinäkuun alussa ajattelimme, että teemme taas ennätystulosta, mutta loppuvuosi romautti nämä toiveet”, Valion toimitusjohtajana lokakuussa aloittanut Annikka Hurme kertoo.
”Ensimmäinen vuosipuolisko oli kuitenkin niin loistava, että koko vuoden tulos näyttää ihan kohtuulliselta.”
Lopullisesti viime vuoden tulos on selvillä parin viikon kuluttua.
Ennakkotietojen mukaan liikevaihto notkahti viime vuonna nelisen prosenttia, 1 944 miljoonaan euroon.
Kun edellisvuonna Venäjän osuus liikevaihdosta oli viidennes, nyt osuus jäi reiluun kymmenekseen.
Hurmetta harmittaa vuosikausien työn hukkaaminen. Yhtiö rakensi asemaa venäläisillä kuluttajamarkkinoilla pitkäjänteisesti, mikä oli parantanut viennin kannattavuutta roimasti.
”Muutos on dramaattinen: valtava määrä proteiinia ja rasvaa, joille oli saatu asema brändätyillä kuluttajamarkkinoille, joudutaan myymään nyt pitkälti teolliseksi voiksi ja jauheeksi kovassa kilpailussa”, hän sanoo.
”Venäjän menetyksiä kuvaa hyvin, että Valio yrityksenä menestyi vielä alkuvuonna hyvin, vaikka teollisuustuotteiden hinnat maailmalla kääntyivät selkeään laskuun jo maaliskuussa.”
Liikevaihdon ja tuloskehityksen tänä vuonna ratkaisee yhtiön kyky rakentaa uutta kuluttajavientiä, teollisuustuotteiden markkinahintojen kehitys, Kiinan kysyntä sekä maitotuotteiden tarjonta ja hinnat Euroopassa.
Laktoosittomien tuotteiden vienti ei ole alkanut Venäjälle lupauksista huolimatta käytännössä lainkaan, vaan sinne viedään tällä hetkellä vain vähän mehuja, marjakeittoja ja vettä.
Yhtiö on lisännyt paikallista tuotantoa: tuoretuotteita yhteistyössä Gatshinan meijerin kanssa ja sulatejuustoa omalla tehtaallaan, jossa avattiin uusi tuotantolinja vuodenvaihteessa.
Paikallisen tuotannon tavoitteena on ylläpitää toimintaa ja turvata yhtiön asema Venäjän markkinoilla paluun helpottamiseksi.
Rajojen pikainenkaan avaus ei tuo helpotusta.
”Ruplan nykyisellä kurssilla tilanne ei muutu mihinkään. Pilvilinnoja on turha rakentaa.”
Ruplan heikentyminen on syönyt Venäjän-viennin kannattavuutta monasti aiemminkin, mutta nyt koko markkina katosi hetkessä. Vaikeassa tilanteessa Valio on löytänyt käyttöä kaikelle vastaanottamalleen maidolle.
”Kuka muu olisi pystynyt jalostamaan näin ison määrän maitoa erilaisella tuotantosuunnalla? Teimme vaihdon käytännössä yhdessä vuorokaudessa”, Hurme toteaa.
Hänen mukaansa yhtiö joutuu entistä tarkemmin pohtimaan itänaapurin strategista roolia, jotta siihen liittyvä riski pysyy hallittavissa.
Venäjää isompi kysymys suomalaistuotannolle on kuitenkin EU:n maatalouspolitiikka ja kiintiöiden vapautuminen.
”Sinällään painopiste ei muutu: haluamme jatkossakin keskittyä kuluttajamarkkinoihin ja lisäarvon tuottamiseen suomalaiselle maidolle.”
”Aiomme jatkossakin olla innovatiivinen edelläkävijä”, Hurme vakuuttaa.
TIINA TAIPALE
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
