
Naudanlihan myynti kasvoi kesällä – myös alkoholittomien oluiden suosio jatkaa nousuaan
Suomalaisten ostoskäyttäytymistä seuraavasta myyntitilastosta selvisi, että alkoholijuomien myynnin arvo laski, vaikka vahvemmat alkoholijuomat tuotiin kauppoihin kesäkuun alkupuolella.
Viime vuoden huhti-kesäkuuhun verrattuna elintarvikemyynnin arvo kasvoi 0,3 prosenttia. Kuvituskuva. Kuva: MT:n arkistoElintarvikkeiden hintojen lasku jatkui päivittäistavarakaupoissa toisella vuosineljänneksellä, käy ilmi Päivittäistavarakauppa ry:n (PTY) tuoteryhmäkohtaisesta myyntitilastosta huhti-kesäkuulta.
Kokonaisuutena Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaramyynnin arvo huhti-kesäkuussa oli 5,8 miljardia euroa, josta elintarvikkeiden osuus oli 3,7 miljardia euroa.
Huhti-kesäkuussa mitatulla ajanjaksolla hinnat laskivat 0,9 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Myös myynnin määrän lasku pysähtyi, ja kääntyi hienoiseen 1,2 prosentin nousuun.
Kokonaisuudessa suomalaisten lihankulutus näyttää kesäkaudella vähentyneen.
Myynti ei kuitenkaan kasvanut erityisen vahvasti tuoteryhmissä, joiden hinnat laskivat – yhtenä poikkeuksena naudanliha, jossa myynnin määrä kasvoi 9,9 prosenttia ja hinta laski 2,6 prosenttia.
Kokonaisuudessa suomalaisten lihankulutus näyttää kesäkaudella kuitenkin vähentyneen, sillä kaiken myydyn lihan arvo laski 4,3 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Hedelmien, marjojen ja vihannesten myynnin arvo taas nousi vastaavasti saman verran enemmän.
Viljatuotteiden ja leivän myynnin arvo laski puolestaan vuodessa 0,7 prosenttia ja maitotuotteiden, juuston ja kananmunien myynti 2,6 prosenttia.
Alkoholijuomien osuus myynnin kokonaisarvosta oli kuluvalla kaudella noin 8,7 prosenttia. Kuvituskuva. Kuva: Carolina HusuMielenkiintoinen huomio tilastosta on se, että alkoholijuomien myynnin arvo laski, vaikka vahvemmat alkoholijuomat tuotiin kauppoihin kesäkuun alkupuolella.
Alkoholijuomien myynnin arvo laski kokonaisuudessaan vuodentakaisesta 2,5 prosenttia, kun taas alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden myynnin arvo kasvoi peräti 23,1 prosenttia ja myynnin määrä kasvoi huimat 22,6 prosenttia.
”Alkoholin myyntiä tilastoivien toimijoiden luvut osoittavat, että suomalaisten alkoholinkulutus vähenee”, sanoo Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
”Vuosi 2023 näyttäisi olleen välivuosi alkoholittomien ja vähäalkoholisten oluiden myynnin kasvussa, ja nyt on palattu vuoden 2022 vauhtiin. Suomalaiset ovat selvästi ottaneet tämän tuoteryhmän juomat omakseen”, Loikkanen toteaa.
Päivittäistavaroiden myynnin arvon rakennetta ja muutoksia kuvaavassa tilastossa ovat mukana PTY:n jäsenyritykset eli SOK, Kesko, Lidl, Tokmanni, R-kioski ja Minimani, M-ketju.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







