Persu's Makeis Sekoomus -karkkipussin myynti loppuu: ”Kieltämättä myyntimäärä vähän yllätti”
”Jatkossakin suomalainen makeishuumori elää ja voi hyvin”, lupaa Urjalan Makeistukku.
Urjalan Makeistukku lopettaa tämän karkkipussin myynnin kuun lopussa ja kiittää asiakkaitaan poikkeuksellisesta suosiosta ja aktiivisuudesta. Kuvakaappaus verkkokaupasta. Kuva: Urjalan makeistukkuUrjalan Makeistukku lopettaa Persu’s Makeis Sekoomus -karkkipussin myynnin.
Syynä on hallituksen päätös luopua suunnitellusta makeisten ja suklaan arvonlisäveron korotuksesta. Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps.) kertoi asiasta X:ssä tiistaiaamuna.
Karkkipussi tuli myyntiin viime vuoden huhtikuussa sen jälkeen, kun hallitus kertoi aikeistaan korottaa makeisten ja suklaan arvonlisäveroa tämän vuoden kesäkuussa 14 prosentista 25,5 prosenttiin.
Pussi syntyi Urjalan Makeistukun kaupallisen johtajan Timo Tuomisen mukaan aidosta huolesta suomalaisesta makeisteollisuudesta. Moni tehdasinvestointi meni jäihin ja konkurssejakin on nähty.
Karkkipussia on nyt myyty 20 000 kappaletta.
Karkkipussia on nyt myyty 20 000 kappaletta.
”Kieltämättä myyntimäärä vähän yllätti. Olimme tehneet pilottimielessä sata pussia, ajateltiin että ei sitä kukaan osta. Kuinkas kävikään”, Tuominen kertoo MT:lle.
Persu’s Makeis Sekoomus -pussia on markkinoitu Urjalan Makeistukun verkkokaupassa ilmaisuvoimaisin sanankääntein.
”Toisin kuin yleisesti luullaan, Persu's Makeis Sekoomus ei ole ulkomaalaisvastainen, sisältäähän se 100 prosenttia ulkomaalaisia karkkeja. Nyt jos koskaan on oiva tilaisuus lopullisesti tapattaa henkihieveriin ajettu kotimainen makeisteollisuus, nuo satatonnisissa marinoituneet kapitalistisiat. Saattohoidetaan loppuun se business, mikä aikaisemmilta on jäänyt tekemättä”, tuotteen tiedoissa mainitaan.
”Olimme tehneet pilottimielessä sata pussia, ajateltiin että ei sitä kukaan osta.”
Makeisten arvonlisäveron korotuksen peruminen osoittaa Urjalan Makeistukun mukaan, että myös huumorilla ja luovuudella voi vaikuttaa.
”Olemme aina olleet epäpoliittisia. Meillä ei ole resursseja lobata politiikkoja. Tuo oli meidän ainoa keinomme olla luova ja tehdä nasevaa ajankohtaista juttua. Uskon, että sillä joku merkitys on ollut”, kertoo Tuominen.
Urjalan Makeistukku korostaa, että karkkipussissa kyse oli kannanotosta ja herättelystä.
Pussia ei ole Tuomisen mukaan suunnattu ketään vastaan.
Tuomisen mukaan karkkipussi herätti kokoomuslaisissa hilpeyttä, osa perussuomalaisista otti sen tosissaan.
”Haluamme muistuttaa, että kyse oli huumorista, eikä tarkoitus ollut loukata ketään. Pyydämme anteeksi tuotenimessä esiintynyttä yhdyssanavirhettä, jos joku on pahoittanut mielensä – ja lupaamme, että jatkossakin suomalainen makeishuumori elää ja voi hyvin”, tiedotteessa todetaan.
”Pyydämme anteeksi tuotenimessä esiintynyttä yhdyssanavirhettä.”
Urjalan Makeistukku on kotimainen makeisten verkkokauppa sekä maahantuontiyhtiö, jolla on kivijalkamyymälä Urjalassa.
Liikevaihto päättyneellä tilikaudella (12/2023) oli 9,4 miljoonaa euroa.
Poukkoileva päätöksenteko vähentää Tuomisen mukaan luottamusta.
“Kotimaisen makeisteollisuuden eksistentiaalinen uhka on toistaiseksi väistynyt, mutta vahinko on jo tapahtunut. Tämä poukkoileva päätöksenteko murentaa luottamusta alan investointeihin. Hallituksen toimet ovat aivan kuin olisit tekemässä syrjähyppyä, mutta jäit sitä ennen kiinni”, kommentoi Tuominen tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat










