Itellan palveluttäyttävät postilainvaatimukset
Viestintäviraston mukaan Itella Posti Oy:n toimipisteverkko vastaa postilaissa ja valtioneuvoston asetuksessa määriteltyjä vaatimuksia.
Viraston laskelmien mukaan 82 prosentilla postipalvelujen käyttäjistä on toimipisteen etäisyys asunnosta enintään 3 kilometriä ja 97 prosentilla enintään 10 kilometriä.
Laskelmissa on otettu huomioon niin sanotun täyden palvelun toimipisteiden eli Itellan omien toimipisteiden ja asiamiespostien lisäksi myös pakettien noutopisteiden, SmartPost-pakettiautomaattien, postin jättölaatikoiden ja postimerkkien myyntipisteiden muodostama palvelukokonaisuus.
Viestintäviraston kanta perustuu vuoden 2011 lopun tilanteeseen. Jatkossa virasto seuraa Itellan toimipisteverkon tilannetta puolivuosittain toimitettavien tietojen pohjalta.
Kannanotossa ei oteta kantaa yksittäisen postinsaajatalouden kohtuulliseen asiointimatkaan. Yksittäisen postinsaajatalouden kohtuullinen matka arvioidaan aina tapauskohtaisesti erikseen.
Viestintävirasto on antanut ensimmäisen uuden postilain mukaisen ratkaisun toimipisteen sijoittamista koskevaan valitukseen.
Päätöksen mukaan Ylä-Luostan kylän asukkaiden asiointimatka postin toimipisteeseen Rautavaaran kirkonkylälle on postilain mukaisesti kohtuullinen.
Päätöksessä on otettu huomioon alueen väestötiheys ja pinta-ala, alueella ilmenevät asiointitarpeet, palveluiden sijainti yleensä ja muut paikalliset olosuhteet. Rautavaaran kirkonkylä on lähin palvelukeskus muun muassa koulu-, kirjasto-, terveyskeskus- ja pankkipalveluiden saamiselle.
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
