Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Fi-Nergyn sähkölaskuista valitustulva kuluttajavirastolle – yhtiö ponnahtaa aina uudestaan pystyyn kuin vieterinukke

    Kilpailu- ja kuluttajavirasto aikoo ryhtyä järeämpiin toimiin saadakseen vastuuseen saman vetäjän yhtiöt, jotka ovat olleet moneen kertaan markkinaoikeudessa.
    Fi-Nergy Voiman sähkönmyynnin ongelmista ja sekavuudesta on tullut kuluttajavirastoon satoja huomautuksia jo tänä vuonna.
    Fi-Nergy Voiman sähkönmyynnin ongelmista ja sekavuudesta on tullut kuluttajavirastoon satoja huomautuksia jo tänä vuonna. 
    Fi-Nergy selviää usein sähkön hintavertailun kärkisijoille. Esimerkiksi Energiaviraston kilpailutussivustossa Fi-Nergy tarjoaa Lapinlahdella 30 000 kilowattia vuodessa kuluttavan kohteen sähkön halvimmalla. Valitukset koskevat yleensä yhtiön etukäteislaskutusta.
    Fi-Nergy selviää usein sähkön hintavertailun kärkisijoille. Esimerkiksi Energiaviraston kilpailutussivustossa Fi-Nergy tarjoaa Lapinlahdella 30 000 kilowattia vuodessa kuluttavan kohteen sähkön halvimmalla. Valitukset koskevat yleensä yhtiön etukäteislaskutusta. Kuva: Jukka Pasonen

    Sähköyhtiö Fi-Nergy Voiman toiminnasta on tullut kuluttajaneuvontaan tämän vuoden alusta jo yli 300 valitusta. Viime vuonna valituksia tuli yli 500.

    Pääasiassa valitukset kohdistuvat siihen, että sähköstä laskutetaan jopa useita kuukausia etukäteen ja arviolasku on liian suuri. Tasauksia ei myöskään tehdä tasaisin väliajoin siten, että asiakas saa lain edellyttämät vähintään neljä tasauslaskua vuodessa.

    Fi-Nergy houkuttelee kuluttajia halvalla sähkön hinnalla, yhtiö keikkuu usein kärkisijoilla sähkön hintavertailuissa.

    "Koska ongelmia ei ole saatu korjattua syksyllä käydystä neuvottelusta huolimatta, kuluttaja-asiamies aikoo tarttua järeämpiin keinoihin", johtava asiantuntija Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta (KKV) kertoo.

    Fi-Nergy Voimaa pyörittää johtaja Håkan Gustafsson, johon kytkeytyneet yhtiöt ovat olleet jo monesti aiemmin kuluttajaviraston tarkkailussa tai oikeudessa.

    Kaakkolan mukaan esimerkiksi Gustafssoniin kytkeytyneet Market Energia Sähkönmyynti, 220 Energia ja Werel ovat olleet markkinaoikeudessa, jossa yhtiöille on annettu kieltoja lainvastaisesta markkinoinnista ja sopimusehtokäytännöistä ja tehosteeksi on asetettu uhkasakko.

    Sen jälkeen yhtiöiden toiminta on lopetettu ja Gustafsson kumppaneineen on aloittanut samantapaisen toiminnan uudessa yhtiössä.

    Maaseudun Tulevaisuus kertoi viime vuonna kainuulaisesta lypsykarjatilasta, jolta Fi-Nergy laskutti etukäteen useita tuhansia euroja kevään aikana. Maaliskuussa laskutettiin jo huhti- ja toukokuun siirtohinnat. Lisäksi sopimusta siirtohintalaskutuksesta ei ollut tehty siirtoyhtiön kanssa.

    Sopimus maatilan kanssa tehtiin puhelimitse eikä silloin isännän mukaan kerrottu etukäteislaskusta. Maatila ei myöskään saanut yhteyttä Fi-Nergyyn, joka toimi tuolloin Virosta käsin.

    Kuluttajaviraston mukaan FI-Nergyn ongelmia ovat muun muassa, että ennakkolaskutus käynnistyy ennen sähköntoimituksen alkamista, vaikka sopimus alkaisi vasta usean kuukauden kuluttua. Asiakkaat eivät ole saaneet loppulaskua lain edellyttämässä kuudessa viikossa sähköntoimituksen päättymisestä. Myös ennakkomaksujen palautus on viivästynyt kohtuuttomasti.

    KKV:n mukaan asiakkaan kannattaa ensin tehdä kirjallinen reklamaatio Fi-Nergylle sähköpostitse, jonka tekemiseen voi hyödyntää KKV:n reklamaatioapuria. Jos ongelmat jatkuvat, kannattaa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.

    MTK:n lakimies Leena Kristeri kehottaa maatiloja tarkistamaan sähkön myyjän taustat ennen halpaan hintaan tarttumista, jottei pettymyksiä tule. Kyseisen yhtiön epäluotettavuudesta olisi internetistä löytynyt melko helposti tietoja, hän toteaa.

    Asiakkaan kannalta pahin tilanne lienee, että myyntiyhtiö perii etukäteen siirtohinnat ja menee konkurssiin, jonka jälkeen myös verkkoyhtiö perii asiakkaaltaan uudelleen siirtohinnat, koska myyntiyhtiö ei niitä ole verkkoyhtiölle maksanut.

    MTK valitti Fi-Nergyn toiminnasta vuonna 2018 Energiavirastolle. Viraston mukaan yhtiö on toiminut useissa kohdin sähkömarkkinalain ja laskuerittelymääräyksen vastaisesti.

    Miksei sitten kerta toisensa jälkeen samoja ongelmia aiheuttavia yhtiöitä ei saada kuriin? Kaakkola vastaa, että nyt virasto on ryhtymässä syksyisen neuvottelun jälkeen lain mukaisiin järeämpiin toimiin. Niitä ei kuitenkaan täsmennetä.

    Tähän mennessä neuvottelun jälkeen yhtiö on viety markkinaoikeuteen ja asetettu sakon uhalla lainvastaista markkinointia ja sopimusehtoja koskevaan kieltoon.

    Se ei ole tähän mennessä estänyt toimintaa uuden yhtiön nimissä. Näyttää siltä, että lakiin on jäänyt porsaanreikä.

    Paikallisvoima ry:n toiminnanjohtaja Toivo Hurme on tyytyväinen siihen, että KKV on ryhtymässä entistä järeämpiin toimiin asiassa. ”Olemme ottaneet ongelman toistuvasti esiin ja odotamme mielenkiinnolla, mihin toimiin KKV ryhtyy.”

    "Paikallisvoima ry:n mielestä alalle tarvitaan uutta lainsäädäntöä, jotta huijarimyyjät saadaan lopullisesti kuriin", yhdistys toteaa tiedotteessa. "Epäasiallinen sähkönmyynti on vaivannut energia-alaa jo vuosikausia."

    Puhelinmyynnissä on ollut ongelmia myös muilla sektoreilla, kuten teleoperaattorialalla.

    ”90 prosenttia suomalaisista haluaisi joko kieltää puhelinmyynnin kokonaan tai sallia sen vain asiakkaan ennakkosuostumuksella", Hurme sanoo.