Käytetyistä sähköautoista pyydetään nyt enemmän kuin uusista ‒ tästä syystä markkinat ovat kääntyneet päälaelleen
Vähän käytettyjen sähköautojen täysin uutta autoa korkeammat hinnat selittyvät kasvavalla kysynnällä ja pitkillä toimitusajoilla.
Vähän käytetystä sähköautosta, ajokilometreistä ja vuosimallista huolimatta, voidaan pyytää useampi tuhat euroa täysin uutta autoa enemmän. Kuva: Timo RintakoskiAutomarkkinoilla on nyt havaittavissa outo ilmiö: vähän käytetystä autosta voi saada täysin uutta paremman hinnan myytäessä. Kaikkia autoja tämä ei suoraan koske, vaan ilmiö näyttää keskittyneen sähköautoihin.
Yhdysvalloissa ilmiö on keskittynyt erityisesti Tesloihin. Teslarati.com-sivusto kertoo, että käytetystä Tesla Model 3:sta pystyi saamaan jopa 16 000 dollaria uutta enemmän.
Sama sivusto kertoo myös, että monista Tesla-malleista myydään nyt jopa varauksia. Jotkut tilaajat myyvät Teslansa huutokaupalla ennen kuin ne toimitetaan, ja monet tilaajat myyvät ne suoraan jälleenmyyjille suuremmalla hinnalla kuin mitä itse olivat maksaneet.
Suomessa myytävien Teslojen kohdalla on myös havaittavissa Yhdysvaltojen tapaan, että käytetystä autosta pyydetään uutta korkeampaa hintaa. Nettiauto.com-sivustolta löytyi muutama käytetty Tesla Model 3 Performance -auto, jonka hinta oli uutta vastaavaa kalliimpi tai tismalleen sama.
Autotalli.com-sivusto ilmoittaa uuden ajamattoman Tesla Model 3 Performancen hinnaksi 68 990 euroa. Yksityinen myyjä myi vuotta vanhempaa mallia 16 000 kilometrillä ajettuna 3 500 euroa uutta kalliimpana.
Autoliikkeet eivät olleet hintapyynnöissään yhtä korkealla, mutta tämän vuoden 10 000 kilometriä ajetusta autosta pyydettiin vajaat 1 000 euroa uutta enemmän ja viime vuoden mallista 7 000 kilometrillä pyydettiin uutta vastaava hinta.
Useampi Tesla Model 3 löytyi uutta muutaman tonnin halvempana, mutta näissä ajokilometrit nousivat usein noin 20 000. Uuden ja käytetyn Tesla Model 3:n hintojen vertailusta helpon tekee, ettei kyseisessä autossa ole suurta lisävarustelistaa.
Vaikkei Tesla Model 3:n kohdalla Suomessa päästykään Yhdysvaltojen voittolukemiin, markkinoilla on nyt selvästi toimijoita, jotka myyvät vähän käytettyjä sähköautoja uusia kalliimmalla.
Teslan ohella myös muissa automerkeissä käytettyjen autojen kalliimpia hintoja on havaittavissa. Esimerkiksi Kia EV6 -sähköauton tapauksessa samalla akulla muutama tuhat kilometriä ajettua tämän vuoden autoa myytiin Nettiauto.com-sivustolla vajaat 4 000 euroa kalliimmalla kuin vuoden 2023 ajamatonta mallia.
Kian lisäksi Volvosta irronneella sähköautomerkillä Polestarilla käytetyt autot ovat usein uusia kalliimpia. Käytettyjä Polestareja löytyy korkeammilla hinnoilla samoilla varustepaketeilla, mutta viime vuosien malleja keskimäärin useilla tuhansilla kilometreillä ajettuina, kuin uutena valmistajan verkkokaupasta tilattaessa.
Monet kuluttajat tuntuvat olevan nyt valmiita maksamaan suolaista hintaa käytetystä saadakseen sähköauton käyttöönsä. Uutta kun voi joutua odottamaan jopa vuoden tilauksesta.
Uusien autojen toimitusajat pitenivät merkittävästi, kun korona alkoi sulkea komponenttitehtaita Kiinassa. Vaikka autotehtaalla olisi ollut muuten uuteen autoon tarvittavat materiaalit, komponenttipula hidasti ja hidastaa edelleen autojen toimitusta.
Erityisesti sähköautojen kysyntää on kasvattanut, että viimeaikaisista polttoaineiden hintojen laskusta huolimatta polttomoottoriautojen kustannukset ovat kohonneet.
Lue lisää:
Suunnitteletko sähköauton lataamista kotipihassa tai mökillä? Nämä asiat kannattaa ottaa huomioon
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




