Päiväajovalot pimensivät autojen ahterit
ROVANIEMI
EU:n päiväajovalodirektiivi poiki Suomeen takavalottomien autojen armadan. Päiväajovalot kohensivat autojen näkyvyyttä eteenpäin niissä Euroopan maissa, jossa ei ollut ajovalopakkoa päiväsaikaan. Autojen näkyvyys taaksepäin sitä vastoin heikentyi Suomessa.
”Ennen direktiivin voimaantuloa meillä piti käyttää ajovaloja, silloin myös takavalot olivat toiminnassa. Uudistuksessa liikenneturvallisuus otti takapakkia”, sanoo vanhempi konstaapeli Jarkko Rytilahti Lapin poliisilaitoksen liikenteenvalvontasektorilta.
Päiväajovalot eli huomiovalot ovat olleet pakolliset kaikissa uusissa autoissa vuoden 2011 heinäkuusta lähtien.
”Yleiseurooppalaisessa kytkentätavassa takavalojen ei kuulu palaa huomiovalojen kanssa samanaikaisesti. Tavoitteena on energiansäästö.”
Liikenneturvallisuussyistä Suomessa sallitaan yhä myös perisuomalainen huomiovalokytkentä vuosikymmenten takaa, missä takavalot palavat yhtä aikaa huomiovalojen kanssa.
Tätä lain suomaa kytkentämahdollisuutta on toteutettu automerkkien välillä vaihtelevasti. Kyseessä on maahantuojakohtainen valinta.
”Toisilla merkeillä takavalot palavat, kun päiväajovalot ovat toiminnassa, toisilla taas perä pysyy pimeänä. Jos takavaloton auto hinaa perävaunua, ei vaunussa ole lainkaan valoja.”
Uusissa autoissa huomiovalaisimet on varustettu automatiikalla, joka sytyttää ne moottorin käynnistyksen yhteydessä. Toisissa autoissa on usein myös hämäräkytkin, jonka pitäisi sytyttää ajovalot, kun ulkona on riittävän hämärää.
”Käytännössä päiväajovalot pysyvät toiminnassa usein hyvinkin hämärällä. Hämärätunnistin ei havaitse vesisadetta tai lumituiskua”, Rytilahti muistuttaa.
Konstaapeli on todennut, että läheskään kaikki autoilijat eivät tunne autonsa valojen toimintaa riittävän hyvin, eivätkä muista kytkeä ajovaloja, kun ajo-olosuhteet huononevat.
”Hämmästellään edellä ajavaa pimeäperäistä, eikä havaita, että omalla kohdalla tilanne on täsmälleen sama. Valojen toimintaan on syytä perehtyä.”
Ongelmana ovat myös katuvaloilla valaistut tiealueet, joissa päiväajovalot pysyvät sitkeästi toiminnassa, illan tullen ja aamuhämärissä. Taajamissa liikkuu takavalottomia autoja tuhkatiheään.
”Hämärällä, pimeällä tai näkyvyyden ollessa muuten huonontunut kuljettajan pitää kytkeä ajovalot, näin sanotaan tieliikennelaissa.”
Rytilahti arvioi, että takavalottomien autojen synnyttämä liikenneturvallisuusvaje lisääntyy Suomessa sitä mukaa, kun autokanta uusiutuu direktiivin mukaiseksi. Peräänajot saattavat lisääntyä tämän takia jatkossa.
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
