Pankki ei ehkä korvaa huijarien tilintyhjennyksiä
Monia kymmeniä pankkiasiakkaita on haksahtanut verkkopankkitunnusten huijausviesteihin. Pankki ei enää tulevaisuudessa välttämättä korvaa asiakkaiden menetyksiä.OP-Pohjola -ryhmän asiakkailta on viety joitakin kymmeniä tuhansia euroja heidän verkkopankkinsa tunnuksia huijaamalla. Tähän asti pankki on korvannut niitä.
Korvaaminen ei jatkossa välttämättä ole automaattista, jos pankkiasiakas antaa verkkotunnuksensa urkkijoille.
”Johonkin on raja vedettävä”, verkkopankkiasioista vastaava johtaja Kai Koskela OP-Pohjola -ryhmästä sanoo.
Kalasteluviestit ovat tähän asti olleet epäuskottavia ja kömpelöitä kieleltään ja ulkoasultaan. Tämän ennustetaan muuttuvan. Rikolliset kehittävät toimintaansa yhä ammattimaisemmaksi.
”Monesti miettii, miten kukaan voi tällaiseen langeta. Mutta kyllä sitä tapahtuu, myös omassa virkakunnassa”, huijauksia tutkinut keskusrikospoliisin Timo Piirainen sanoo.
Rikolliset lähettävät huijausviestejä sattumanvaraisesti. Usein ne lähetetään isojen pankkien nimissä, koska osuman todennäköisyys on silloin suurempi kuin pienissä pankeissa.
Jos epäilee antaneensa tunnuksensa väärään paikkaan, tunnukset on heti suljettava soittamalla pankin sulkupalveluun.
Huijaussähköpostien otsikkona on usein esimerkiksi Palautus ilmoitus, Tärkeä viesti tai Tilisi on mennyt umpeen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

