Venäläinen kuluttaja valitsee nyt kallista
Valion Haapaveden tehtaalta lähtee Oltermanni-juustoa myös Venäjälle. Pekka Fali Kuva: Viestilehtien arkistoTalouskasvu näkyy venäläisten kuluttajien kiinnostuksena aiempaa kalliimpiin ja parempiin tuotteisiin. Tämä tuo Valion tuotteille uusia ostajia ja kasvattaa kalliimpien tuotteiden menekkiä.
”Venäläisillä on vahva luottamus omaan ostovoimaan ja tulevaisuuteen. He kuluttavat mieluummin tänään kuin huomenna”, Venäjän ja Ivy-maiden johtaja Mika Koskinen Valiolta kuvailee.
Tuoretuotteissa, kuten jugurteissa ja kefiireissä Valio on ainut toimija, joka on kasvattanut osuuttaan Venäjällä tänä vuonna.
Koskinen pitää tätä hyvänä merkkinä, sillä tuoretuotteiden hinnat eivät heilahtele maailman markkinoiden mukaan kuten juuston ja voin.
Valion vienti Venäjälle vetää hyvin.
”Tempo on pudonnut vähän vuoden 2011 kovasta vauhdista, mutta volyymit ja liikevaihto kasvavat selvästi, noin 15 prosentin vuosivauhtia.”
Koskinen arvioi, että Valion Venäjän viennin liikevaihto nousee tänä vuonna 350–400 miljoonaan euroon.
Määrä on yli puolet Valion ulkomailta tulevasta liikevaihdosta.
Määrällisesti Venäjällä kulutetaan melkein neljännes kaikesta valiolaisten tuottamasta maidosta, sillä rajan yli viedään paljon esimerkiksi juustoa jonka valmistukseen kuluu paljon maitoa.
Lisäksi tuotteita tehdään Valion yhteistyömeijereissä Venäjällä ja Virossa.
Koskisen mukaan kysyntä ja tarjonta ovat tällä hetkellä kutakuinkin tasapainossa. Syksy saattaa kuitenkin muuttaa tilannetta.
”Mielenkiintoinen aika on edessä, koska maailmalla osa sadoista näyttää onnistuvan todella huonosti. Jos tulee ruokakriisi, kysyntä on kova.”
Venäjän tuore WTO-jäsenyys ei Koskisen mukaan ole käytännössä vaikuttanut kaupan-käyntiin itänaapurin kanssa. Kuljetukset ovat jo pitkään sujuneet hyvin.
Kovilla tullimaksuilla spekulointia maailman kauppajärjestön jäsenyys kuitenkin on rauhoittanut.
”Se antaa vakautta, että pelisäännöt ovat samat.”
Näkymät Venäjän kaupassa ovat valoisat.
Koskisen mukaan Venäjä on hyvä kohde meijerituotteille, koska siellä on pulaa raakamaidosta.
”Myös monien maitotuotteiden kulutus on vasta lapsenkengissä. Useassa tuoteryhmässä kulutus voi lähivuosina kaksin–kolmin kertaistua.”
Kun rahat riittävät, kefiiri sokerilla saattaa helposti vaihtua Valio-jugurttiin, uskoo Koskinen.
TERHI TORIKKA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
