VIIKON KYSYMYS Puomi pitääoudot autot loitolla
Kaksi kolmesta viikon kysymykseen vastanneesta rajoittaisi yksityisteiden käyttöä. Harvempi kuin joka viides ei näe rajoituksille tarvetta.
Tehokkain ase vieraiden ajoneuvojen torjumiseen on puomi, mutta monen mielestä liikennemerkki riittää.
Viikon kysymykseen vastasi lähes 600 verkon lukijaa.
Yksityisteillä kitkaa aiheuttavat niin metsästäjät, maanviljelijät kuin marjastajatkin.
”Jos jotkut haluavat yksin omalla maa-alueellaan tiensä puomittaa, ei minulla ole sitä vastaan sanomista. Metsästysseuroille tulee seuraavan vuokrasopimuksen yhteydessä laittaa kunnossapitomaksu. Nykyajan metsästäjät ajelevat kilpa-ajoa koiriensa perässä”, kommentoi Autiotila/Tuottamaton.
Nimimerkkiä Mistä oikeutta? kismittää, kun hän joutuu maksamaan suuria tienhoitomaksuja rengastiestä. Tie tekee kymmenen kilometrin lenkin, mutta hän itse asuu 500 metrin päässä julkisesta tiestä.
”Tien suurimmat käyttäjät ovat maanviljelijöitä ja autoilijoita, jotka raskailla ajoneuvoillaan onnistuvat pitämään yksityistiemme kunnon erittäin surkeana. Tiehoitokunta itse käyttäytyy sotilasjuntan tavoin sallimalla tien kohtuuttoman rasittamisen suurimmille osakkaille ja toisaalta maksattamalla kuluja tavallisilla tienkäyttäjillä niin paljon kuin vain mahdollista. Mitään kieltomerkkejä ulkopuolisille ei todellakaan tarvita, koska suurimmat tien pilaajat löytyvät omasta takaa, yksityistiemme varrelta.”
Pöllökin asuu yksityistien varrella. Hän ei näe tarvetta rajoituksille, koska kunta pääsääntöisesti huolehtii tiestä.
”Eri asia on esimerkiksi omalla kustannuksella tehdyt metsäautotiet, joita kaikki tuntuvat käyttävän kuin omiaan ja pahimmassa tapauksessa käyvät sanomassa, että voisit tehdä sille tielle jotain, kun ei enää marjaan tai metälle pääse sitä pitkin...Näitäkin on vastaan tullut”, pöllö kertoo.
Tieisännöitsijän mielestä yksittäisestä tilapäiskäytöstä ei ole haittaa. ”Ongelmana on kelirikkoaika ja taajaman lähellä roskaaminen. Näistä syistä neljä tietä oli suljettava puomeilla, vaikka se haittaa luvallistakin liikennettä. Toivoa sopii, että oppisivat hyvät tavat edes kantapään kautta.”
Jussi kaipaa rajoitusten sijaan järjestelmää, joka keräisi säännöllisesti tai ammattimaisesti yksityistietä käyttäviltä maksut oikeudenmukaisesti.
Tieorjan mielestä yksityistiejärjestelmä orjuuttaa syrjässä asuvia. ”Kyllä on kovat olemassaolon lunnaat veroluonteisina tienpitomaksuina. Muutaman vuoden välein maksettava kymppitonni, että satunnaisille kulkijoille on tie kunnossa.”
Nyt kysymme, miten Eino-myrsky vaikutti elämääsi. Kituutitko pitkään ilman sähköä? Myrskysikö metsässäsi?
Vastaa osoitteessa www.maaseuduntulevaisuus.fi.
SUVI NIEMI
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
