
Somevideo neuvoo lisäämään pitoa rengaspaineita laskemalla − näistä syistä asiantuntija ei suosittele tekemään niin
Työkonemaailman kikka ei sovellu henkilöautoille.
Vaikka erään testin mukaan rengaspaineita pudottamalla saakin jarrutus- ja kiihdytyspitoa parannettua, ei paineita asiantuntijan mukaan kannata kuitenkaan laskea. Kuva: Sanne KatainenSosiaalisessa mediassa on viime aikoina kiertänyt video, jossa näkyvällä testillä rengaspaineita laskemalla saatiin parannettua pitoa sekä kiihdytyksissä että jarrutuksissa. Asiantuntija varoittaa, että rengaspaineiden laskemiseen liittyy kuitenkin riskejä.
Tyre Reviews -nimisen Youtube -kanavan tekemässä testissä verrattiin talvirenkaiden ajo-ominaisuuksia erilaisilla rengaspaineilla.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen varoittaa liiton tiedotteessa, että vaikka testin mukaan rengaspaineita pudottamalla saakin jarrutus- ja kiihdytyspitoa parannettua, ei paineita kannata kuitenkaan laskea. Liian alhaiset rengaspaineet nimittäin heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa äkkitilanteissa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta. Vajaapaineinen rengas myös rikkoutuu herkemmin.
Työkone-, traktori- ja kuorma-automaailmassa rengaspaineita on perinteisesti alennettu silloin, kun ajetaan pehmeällä alustalla. Tällöin ajatuksena on se, että näin renkaan pintapainetta on saatu jaettua isommalle alueelle. Rengaspaineita laskemalla on vähennetty lähinnä uppoamisriskiä.
Vesalainen korostaa, että varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin myös työkoneille, traktoreille ja kuorma-autoille suositellaan korkeampia paineita.
”Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin”, Vesalainen painottaa.
Työkone-, traktori- ja kuorma-automaailmassa rengaspaineita on perinteisesti alennettu silloin, kun ajetaan pehmeällä alustalla. Kuva: Uolevi OristoAutonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät auton käyttöohjeesta. Lisäksi ne on merkitty usein kuljettajan oven pieleen tai polttoaineen täyttöluukun kanteen. Yleensä autolle on määritelty erikseen paineet normaalille ja raskaammalle kuormalle. Rengas on suunniteltu toimimaan parhaiten juuri valmistajan suosittelemilla paineilla.
”Talvirenkaiden paineet kannattaa säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi. Lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria 10 astetta kohden. Pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan lämpötilanvaihtelujen aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen”, Vesalainen ohjeistaa.
Rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eli ei siis heti ajon jälkeen. Tarkastus olisi hyvä tehdä vähintään kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan. Kun rengaspaineet ovat suunnitellulla tasolla, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







