Monipuolinen maaseutuhoukutti tuhannet messuille
Isoisänsä Pentti Kurikan kanssa messuilla vieraillutta Ilmari Kurikkaa kiinnosti erityisesti puunkuormaaja. Kalle Särkkä Kuva: Viestilehtien arkistoMessuille tulvi jo perjantaiaamusta runsaasti kävijöitä, kun paikalle saapui eteläisestä Suomesta noin 6 000 koululaista metsäalan organisaatioiden kutsumana.
Nuoret pääsivät metsäkonesimulaattorissa kokeilemaan puiden kaatamista ja istutusbaanalla taimien istuttamista. Kädentaitoja voi kokeilla riukuaidan rakentamisesta käpykorujen askartelemiseen.
Messujen vierailevana maakuntana esittäytyi Etelä-Savo, joka oli koonnut ”Mikkelin torin” ympärille kuutisenkymmentä maakunnan yrittäjää.
Savolaisella ohjelmalavalla nähtiin muun muassa ensimmäinen suomalainen Master chef Joonas Hämäläinen.
”Teemme eteläsavolaisten kesävieraiden kanssa ruokaa pääasiassa lähialueen tuottajien tuotteista”, Hämäläinen summasi.
Yksi mukana olleista yrittäjistä oli tänä vuonna Puumalasta Hirvensalmelle muuttaneen Aten Marja-Aitan yrittäjä Atte Malkiainen.
Yritys tuottaa pääasiassa marjamehuja ja pieniä määriä myös hilloja. Mustaherukoita ja mansikoita yritys hankkii sopimusviljelmiltä ja luonnonmarjoja suoraan keräilijöiltä.
”Messut ovat minulle lähinnä pr-tapahtuma. Tapaan asiakkaita ja saan näkyvyyttä. Yrityksen pitää olla näkyvillä”, kertoo 17 vuotta yritystään pyörittänyt Malkiainen.
Koti- ja lemmikkieläimet ovat vuodesta vuoteen vihreän viikonlopun suosikkeja. Nummipusulalaisen Millolan tilan 11-vuotias hereford-sonni Pepperi juhlisti messuilla näyttelyuransa 10-vuotisjuhlakiertuetta.
”Pepperi on syntynyt kesällä 2001. Jo vasikkana se osoitti hyvää luonnettansa. Ensimmäisessä näyttelyssään se oli mukana Hämeenlinnan Farmarissa kesällä 2002”, kertoo Mikko Leikola, joka omistaa Pepperin yhdessä vaimonsa Anu Juurakon kanssa.
Pepperi on osallistunut Elmaankin jo useita kertoja ja se on yksi kävijöiden suurista suosikeista.
”Kokoonsa nähden se on tavattoman notkea ja piehtaroi samalla lailla kuin hevosetkin”, kertoo yli tuhatkiloisen Pepperin touhuja kotilaitumella kuvannut Leikola.
Pepperi tekee messuesiintymisillään pr-työtä lihakarja-alan ja koko elintarvikesektorin hyväksi.
”Ruoka on meille liian itsestäänselvyys. Elintarvikkeita ei saisi lainkaan käyttää kauppojen sisäänvetotuotteina, koska silloin kuluttajille jää väärä käsitys ruuan oikeasta hinnasta. Jos esimerkiksi pihvikarjan lihaa myydään hyvin edullisena tarjouksena, sen jälkeen saa tehdä paljon töitä, että ihmiset ymmärtävät, mikä lihan oikea hinta on”, Leikola pohtii.
MAIKKI KULMALA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
